”Spotify har ändrat våra musikvanor”

2013-06-13 13:05  

Musiktjänsten Spotify har ändrat människors beteenden. Bland annat har andelen piratnedladdad musik minskat. Det menar Will Page, ekonomichef på bolaget och en av talarna på konferensen Digital Horizons på KTH i dag.

Vad bär vår digitala framtid med sig? Hur förändrar den våra liv? Skotten Will Page, från musiktjänsten Spotify, gav i dag tre exempel på ändrade beteenden som bolaget självt undersökt.

Utöver Sverige är nu också Nederländerna ett stort Spotify-land. Tjänsten har formligen exploderat bland internetanvändarna i Nederländerna, enligt Will Page. Och det fenomenet, menar han, har underlättat för bolaget när man vill mäta hur deras tjänst förändrar musikkonsumenternas eller lyssnarnas beteenden.

Enligt Will Page har andelen personer som laddar ned piratnedladdad musik minskat kraftigt de senaste åren i Nederländerna samtidigt som strömmande musiktjänster blivit allt vanligare.

-Jag påstår inte att det är så enkelt som att när Spotifyanvändarna går upp så går piratnedladdningen ner. Men det finns ändå en tydlig koppling till nya konsumtionsmönster, menar han. Samtidigt, uppgav han, fortsätter piratnedladdningen av film och musik att öka. Det vill säga trots Youtube och filmtjänster som Netflix.

För det andra ändrar de nya musikprodukterna också möjligheterna att snabbt bli ett nytt musikaliskt stjärnhopp. Eller hur en hit blir en hit.

Det visar exemplet med den 16-åriga sångerskan Lorde från Nya Zeeland som, enligt Will Page, släppte den egenproducerade låten Royals på Spotify i början av april, varpå den snabbt hamnade på internationella Spotify-spellistor som Hipster International och sedan på kända amerikanska traditionell musikaliska topplistor efter bara två veckor.

-De som strömmar mest (red anm: the main streamers) blir en ny typ av utgivare av musik, säger Will Page.

Han jämförde Lordes gruppsäljstrategi (via delade spellistor) med den amerikanska marknadsexpertens Brownie Wise, som på 50-talet lanserade populära Tupperwear-partyn, där en värdinna sålde plastartiklar under nätverksträffar i hemmet med grannar och andra inbjudna gäster.

Som ett tredje exempel nämnde han att tjänster som Spotify kan påverka våra musikvanor och vad vi lyssnar på.

Enligt Will Page kan lyssnarvanorna förändras när man delar med sig av sina spellistor. 2007 lyssnade exempelvis 35 procent av svenskarna på låtar från Sverige och 39 procent på amerikansk musik.

Men fram till 2012 har något hänt. Det året lyssnade i stället 46 procent på musik från Sverige och även i hög grad på låtar med svenska texter, medan "bara" 23 procent lyssnade amerikanskt, uppger han.

Se Lordes video på Youtube.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt