Spak och pedaler lyfter flygspelen

2009-11-10 23:00  
Ove Kaufeltd testflyger Logitechs senaste paket för ambitiösa simulanter. Foto: Michael Melason OBS: bilden är ett montage

En riktig simulatorupplevelse kräver mer än rätt programvara. För att upplevelsen ska bli fulländad behövs även rätt tillbehör - riktiga flygplan styrs inte med tv-spelskontroll eller mus och tangentbord.

Det finns spel som är så verklighetstrogna att de på sätt och vis går bortanför att vara spel. Microsoft Flight Simulator X är ett sådant exempel, en flygsimulator så avancerad att den kan användas för flygutbildning.

Men det spelar inte någon större roll hur realistiskt och avancerat programmet är om resten av flygupplevelsen inskränker sig till att bestå av mus och tangentbord. För entusiastiska fåtöljpiloter finns därför cockpit-liknande spelkontroller.

Ny Teknik har testat nya Logitech G940.

Paketet består av tre delar: en joystick, ett delat gasreglage samt pedaler. Det erbjuder egentligen inget nytt och rafflande, men samtliga delar är gjorda av plast och metall med en verkligt tung och gedigen känsla och med sinne för detaljer.

G940 har en mängd knappar och rattar för planets olika funktioner, och den medföljande programvaran gör det möjligt att programmera alla med allt från enstaka tangentbordstryckningar till hela sekvenser.

Alla simulatorer utnyttjar inte utrustningen till max. Det kan till exempel saknas stöd för pedaler eller för force feedback, det vill säga möjligheten att med hjälp av joystickens inbyggda motorer ge piloten känslan av turbulens, g-krafter och liknande.

Lyckligtvis har de största och vanligaste inga problem att utnyttja allt. Det inkluderar både simulatorer för stridsflygplan som IL-2 Sturmovik och Falcon: Allied Force, och civila flygsimulatorer som Microsoft Flight Simulator X och X-Plane 9.

Det är just detaljerna som ger G940 den lilla extra känslan av att vara något utöver vanliga handkontroller. Knappar med inbyggd belysning som växlar mellan grönt, gult och rött sken. Pedalmodulen med utfällbara grepp som ska se till att den inte glider på mattor, om du inte är så energisk att du använder delarnas skruvhål för en fast montering i en egen cockpit.

Paketet kostar en bit över 3?000 kronor, exklusive spel, så du måste vara väldigt intresserad av flygsimulatorer.

Om du är det så kommer du å andra sidan att älska varje minut bakom spakarna.

Logitech G940 – för flygfantasten

* Tillverkare: Logitech.
* Pris: 3.490 kronor.

Styrspak

* Force feedback.
* Två-stegs metallavtryckare.
* Kontroll för växling av synvinkel.
* Riktningsknapp med åtta lägen.
* Sex programmerbara knappar.
* Skiftknapp för lillfingret.
* Tre analoga trimkontroller.
* Kontaktlös X- och Y-positionssensor.

Dubbla gasreglage
* Delat gasreglage med förregling och justerbar spänning.
* Två riktningsknappar med vardera fyra lägen.
* Fyra programmerbara knappar på greppet.
* Två roterande analoga kontroller.
* Åtta programmerbara basknappar.
* Lägesknapp med tre lägen.

Roderpedaler
* Roderpedaler av rostfritt stål.
* Fotbroms.
* Justerbar motståndskontroll.
* Infällbart lås för mattan.

Bra och dåligt

BRA
* Bra force feedback.
* Skön flygkänsla.
* Fina detaljer.


DÅLIGT
* Dyrt.
* Extremt nischat.
* Skrymmande.

Virtuell flygning

Det finns idag två huvudsakliga organisationer för virtuell flygning. Bägge följer verklighetens procedurer för flygning och flygledning så långt det är möjligt. Kommunikationen mellan användarna är i stort sett identisk med den inom verklig flygledning och sker antingen via text- eller röstkommunikation.

Virtual Air Traffic Simulation Network (VATSIM) är ett världsomspännande nätverk för simulering av virtuell flygtrafik. VATSIM är avsett främst för att simulera trafikflyg och privatflyg. VATSIM-användare kan både flyga (med hjälp av en flygsimulator, vanligtvis den senaste versionen av Microsoft Flight Simulator) och tillhandahålla flygledningstjänst (med hjälp av inom VATSIM utvecklade gratisprogram som simulerar en radarskärm).

International Virtual Aviation Organisation (IVAO) är en ideell internetbaserad organisation för flygsimulatorentusiaster som tillhandahåller servrar för att delta i simulerade flygningar med verklighetstroget väder och realistisk flygledning. Det förekommer att piloter och pilotelever använder IVAO som ett träningshjälpmedel i sin utbildning.

Bägge organisationerna har ungefär 100 000 medlemmar vardera utspridda över världen.


Ove Kaufeldt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt