Snoop Dogg investerar i svenska betaltjänsten Klarna

2019-01-17 12:52  
Snoop Dogg, eller Calvin Broadus, som han egentligen heter investerar i svenska Klarna. Foto: TT

Rapparen Snoop Dogg, som egentligen heter Calvin Broadus, blir minoritetsägare i det svenska betaltjänstföretaget Klarna, rapporterar Forbes.

Rapparen Snoop Dogg blir minoritetsägare i svenska Klarna.

Men det är ett kritiserat företag han ger sig in i. Betalföretaget har den senaste tiden fått ett stort antal klagomål från kunder.

– Jag har under många år gjort affärer med europeiska modemärken och telekombolag. Jag har stöttat dem, rådgivit dem och nu vill jag investera i dem. Min plan är att låta portföljen fortsätta växa, fattar ni?, säger Snoop Dogg, som egentligen heter Calvin Broadus, till Forbes.

Hur mycket rapparens investering är värd framgår inte, men som en del i avtalet ska rapparen medverka i Klarnas senaste marknadsföringskampanj där han bytt namn till Smooth Dog.

– Det här är ett sätt för oss att visa att vi är något annat än den traditionellt ganska stela och tråkiga bankindustrin, så det känns väldigt kul att göra det här, säger David Sandström, marknadschef hos Klarna.

Läs mer: Klarna massrekryterar ingenjörer för att möta hotet från Amazon

Samarbetet handlade ursprungligen om att Klarna ville att Snoop Dogg skulle sampla sin gamla hit "Drop it like it's hot" och göra en ny version av låten, säger David Sandström. I och med rapstjärnans investering hoppas nu bolaget få ta del av Snoop Doggs kreativitet och nätverk.

Nyheten om den raprelaterade investeringen kommer i en tid där klagomålen mot Klarna har ökat. Under 2018 noterade Finansinspektionen 78 klagomål, att jämföra med 38 året före.

– Jag tror inte att ett samarbete med Snoop Dogg är en lösning på detta (klagomålen), utan det är ju ett kontinuerligt arbete som pågår med eller utan de här kampanjerna.

Har ni några tankar kring hur ni ska lyckas minska klagomålen under 2019?

– Vi har en uppsjö av idéer givetvis, vi har hundratals personer som jobbar med att förbättra våra produkter och tjänster och tittar man på utvecklingen vad gäller klagomålen som procentuell andel så ser vi en positiv trend, säger David Sandström.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt