Digitalisering

Nya kartmonopol kan

hota gps-branschen

När världens två helt dominerande leverantörer av elektroniska kartor nu köps upp av Nokia och Tomtom, rycker konkurrensmyndigheterna ut. De svenska navigationsföretagen Appello och Wayfinder hoppas att konkurrenslagarna fungerar.

Publicerad

De båda företagen Tele Atlas och Navteq har i praktiken monopol på att leverera digitala kartor som täcker större delen av världen.

Kartorna används i navigerings- och positioneringstjänser från företag som Microsoft, Google, Yahoo och alla ledande tillverkare av gps-utrustning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här