Mobilsamtal förbättrar bilkörning

2011-02-16 14:43  

En ny studie visar att ett telefonsamtal vid rätt tillfälle ökar vaksamheten hos bilförare.

Det är sedan tidigare känt att telefonsamtal under bilkörning ökar olycksrisken. Men det är inte hela sanningen. Även förare som är uttråkade och sysslolösa är överrepresenterade i olycksstatistiken. Ett forskarlag från University of Kansas har därför undersökt telefonsamtalets dubbla roll som distraktion och stimulans.

Tre försöksgrupper testades i en körsimulator. En grupp saknade telefon och en annan pratade i mobilen under hela resan. Den sista gruppen använde telefonen endast under slutet av färden, när monotonin förväntades vara som störst. Körkvalitén mättes bland annat genom förarnas förmåga att hålla sig i körfältet, reagera på annan trafik och undvika ryckiga rattrörelser.

Studien som har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Human Factors visar att förarnas vaksamhet ökade när de samtalade mot slutet av resan. Bilen höll sig bättre till körfältet och rattkontrollen blev jämnare. De båda andra gruppernas körbeteende försämrades kontinuerligt under färden, trots att de som talade i telefon hade bättre värden från början.

Slutsatsen som drogs av detta var att en sekundär uppgift kan öka vaksamheten om den sätts in vid rätt tillfälle. En kontinuerlig uppgift under hela resan kommer med tiden också att bli monoton, vilket försämrar vaksamheten.

En potentiell tillämpning av studien är att designa ett automatiskt system för motåtgärder som aktiveras när körkvalitén försämras. Andra former av sekundära uppgifter kan vara att lyssna på radio, eller tala med en medpassagerare.

Det är fortfarande inte odelat positivt att syssla med annat under bilkörningen. Studien indikerade också att förarna som talade i telefon hade något längre reaktionstider när ett annat fordon rullade ut i körfältet. Dessa uppgifter bekräftar tidigare bud om att telefonsamtal kan påverka bilkörning negativt.

Sverige är ett av de få länder i Europa som tillåter bilförare att använda mobilen bakom ratten.

Sara Engström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt