’Match making’ ska lyfta apparna

2012-01-24 23:00  

Appicentrum är Malmöregionens nya smeknamn. På Malmö högskola finns några av landets första kurser i app-utveckling – och staden har redan flera framgångsrika appbolag.

En av succérna är hyllade Malmö­företaget Crunchfish, som förra året tog emot utmärkelsen ”Microsoft Best Phone App Award”.

De är en av över 190 medlemmar i Media Evolution, ett kluster för Skåne/Blekinge, som grundades för två år sedan med det långsiktiga målet att bli ”Europas ledande kluster för innovation och utveckling inom medieområdet”.

Bland medlemmarna finns Malmös många reklambyråer, filmbolag, design- och spelutvecklare.

– Mobilen är en upplevelseskärm och här har vi fokus på innehåll, spel och apputveckling, säger Christer Månsson, vd för Media Evolution, med kontor i Malmö.

Han har själv lång erfarenhet av mobilbranschen. Bland annat från storföretag som Sony Ericsson, men också som entreprenör och grundare av mobiltjänsteföretaget Aspiro.

– Media Evolution fungerar som en mötesplats och vi försöker oss på en del ”match making”. Vi har bland annat haft ett spelbolag från Silicon Valley här som träffat några av våra medlemmar.

Media Evolutions mål är att ha skapat 500 nya arbetstillfällen inom Skåne och Blekinge 2013. Till sin hjälp har man en treårsbudget på 75 Mkr från Region Skåne, Malmö Stad, Region Blekinge, EU samt branschen.

I mars flyttar Media Evolution in i nya lokaler på gamla Kockums varvsområde.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt