Kortföretagen ligger bäst till för mobila betalningar

2014-09-08 05:30  

Det vimlar av unga företag som vill få oss att betala med mobilen, men de stora kortföretagen sitter med trumf på handen. Både Mastercard och Visa lanserar sina system för mobil betalning i Sverige i år.

Medan mobil betalning håller på att ta fart i Sverige blir begreppet allt vidare. Med en digital plånbok ska man så småningom kunna betala för allt som går att köpa med kort och kontanter, i butiker och på nätet, och dessutom hantera annat som finns i vanliga plånböcker – rabattkuponger, erbjudanden, lojalitetskort, biljetter, passerkort med mera.

Många tror också att mobil och fysisk handel på sikt smälter ihop, så att man plockar upp mobilen i butiken, får erbjudanden och tips, och kanske betalar mobilt i stället för att gå till kassan.

Flera nya tjänster har lanserats i Sverige. De flesta av dem hanterar själva betalningen genom att köparen flyttar pengar mellan olika konton, eller betalar i efterhand via faktura. Dit hör de tre lite större nya aktörerna: Seamless med tjänsten Seqr, mobiloperatörernas Wywallet samt bankernas Swish.

Men i höst lanserar även kortjättarna sina mobila plånböcker Masterpass respektive Vme i Sverige, främst via banker. Fokus ligger på enkelhet. I plånböckerna kan flera kort lagras, även från konkurrenter, och i stället för att mata in kortuppgift§r ska man kunna betala med ett klick från något av korten.

Flera andra fristående tjänster bygger på samma princip – man genomför en kortbetalning, men ersätter plastkortet med en app, en trådlös överföring, en qr-kod eller någon annan mobil teknik. Hit hör svenska Payair och Linkpay, norska Meawallet samt Google Wallet.

Trumfen som kortföretagen sitter på är de tiotals miljoner fysiska butiker och nätbutiker där korten går att använda i dag. Och på nätet, där kortföretagen inleder sina mobila satsningar, är det lätt att lägga till nya knappar för Masterpass och Vme bredvid de vanliga kortsymbolerna.

– Det är många som vill konkurrera ut det traditionella kortsystemet. Viljan finns men det är oerhört svårt, säger Niklas Arvidsson som forskar vid KTH om mobil betalning.

Han anser att nyckeln till mobila betalningar är att få in många betalningsmottagare och betalare i samma system, vilket är svårt för nya aktörer. Kortföretagen har redan detta, påpekar han, vilket ger dem en stark position. Dessutom har de hög lönsamhet och resurser att möta ny konkurrens.

De lokala aktörerna tror dock att de kan lyckas, trots kortsystemets styrka. Wywallet anser sig kunna anpassa sina lösningar lättare än kortföretagen. Och Seamless säger sig kunna erbjuda halva transaktionskostnaden jämfört med kortbetalningar med sin tjänst Seqr, genom att själv kontrollera hela betalkedjan.

Sex lösningar på svenska marknaden

  • Lanserade i Sverige:

Seqr – betaltjänst från företaget Seamless.

Wywallet – betaltjänst från företaget 4T som ägs av mobiloperatörerna.

Swish – betaltjänst från företaget Getswish med åtta banker som ägare.

Payair – samarbetar med banker och erbjuder kringtjänster.

Linkpay – betaltjänst från svenska Censeo.

Paypal – internationell betaltjänst med bas i USA.

 

  • Ännu ej i Sverige:

Masterpass, Vme – Mastercards respektive Visas digitala plånböcker.

Powatag – shoppingapp från brittiska Powa Technologies.

Meawallet – norskt företag med system för digital plånbok.

GoogleWallet – Googles digitala plånbok.

 

  • Närliggande tjänster:

Izettle – fokus på att ta emot kortbetalningar i mobilen/surfplattan.

Bitcoin – oberoende digital valuta. Är en möjlig joker i leken.

Mats Lewan

Mer om: Betaltjänster

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt