Digitalisering

Han vill erövra världens mobiler

Han har länge siktat mot toppen, men sedan Johan Lodenius började på Mediatek verkar han tro att den är möjlig att nå: ”Mediatek har en otroligt bra organisation”, säger han. Foto: .Jörgen Appelgren
Fakta om Johan Lodenius
Johan Lodenius reser 100 till 150 dagar per år. Foto: Jörgen Appelgren

Johan Lodenius förändrade marknaden för hur mobiler byggs och utmanade Ericsson inom 3g. Nu vill han ta sig in i alla världens mobiler.

Publicerad

Johan Lodenius är 47 år, har två tonåringar, bor i Vasastan i Stockholm men har jobbet i Taiwan. Sedan några månader är han marknadschef på den relativt anonyma men snabbväxande elektronikjätten Mediatek.

På några få år har Mediatek åstadkommit det som ST Ericsson länge misslyckats med – att framgångsrikt sälja så kallad referensdesign för innanmätet i mobiler.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här