Han lockar unga med gratis sms

2008-03-18 23:00  

Förre Nokiachefen lockar ungdomar med gratis mobilsamtal och sms. Han ligger bakom världens första reklamfinansierade mobiloperatör.

Pekka Ala-Pietilä, koncernchef för Nokia mellan åren 1999 och 2005, är en av grundarna och vd för Blyk, världens första helt reklamfinansierade mobiloperatör.

Blyk lanserades i Storbritannien i november förra året, och riktar sig enbart till ungdomar mellan 16 och 24 år.

De lockas med 43 minuters gratis mobilsamtal och 217 sms i månaden. Som motprestation krävs att de svarar på ett antal frågor om sig själva och lovar ta emot sex sms med reklam om dagen.

Under sina första fyra månader har Blyk kört 500 reklamkampanjer för 55 olika företag, bland annat Coca Cola, Adidas och Manchester United. Enligt obekräftade uppgifter i media har Blyk ännu bara lockat 30 000 kunder.

- Vi ligger väl i plan för att nå målet med 100 000 medlemmar det första året, säger Irene Nyberg, presschef på Blyk.

Blyk äger inga egna mobilnät, utan köper in sig hos andra operatörer.

I Storbritannien samarbetar Blyk med Orange, och i Holland där Blyk öppnar i höst nyttjas Vodafones nät. Om och när Blyk går in i Sverige är hemligt.

- Vi ska bli en paneuropeisk operatör, och Sverige är en viktig marknad, men mer vill jag inte avslöja, säger Irene Nyberg.

För övrigt...

...försökte företaget Gratistel redan 1998 med reklamfinansierad fast telefoni i Sverige, men utan framgång.

"Men nu är tiden mer mogen. Folk har vant sig vid annonseringen på nätet", säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt