Global walkie-talkie nästa mobilfluga

2003-09-23 23:00  
Klart slut

Tryck på knappen och prata så hörs rösten strax därpå i mottagarnas mobiler. Tekniken kallas Push to Talk och utmålas nu som en guldkalv av bland annat Nokia och Ericsson. Amerikanska Nextel har redan gjort succé med en egen variant, men skeptikerna undrar ändå om marknaden finns.

Telefon- och nätleverantörer har på kort tid tagit fram en ny favorittjänst som ska hjälpa till att få fart på datatrafiken i mobiloperatörernas halvtomma nät. Push to Talk, eller tryck-och-säg, kallas tjänsten som nu är på allas läppar i mobilbranschen.

De fyra mobiljättarna Ericsson, Nokia, Siemens och Motorola går i täten för en gemensam standard och tvekar inte om genomslaget. Nokia, världens största mobiltillverkare, tänker förse de flesta av sina nya mobiltelefoner med tryck-och-säg-funktion. De första modellerna ska komma redan till våren.

Sekundsnabbt till lågt pris
Tanken är att mobilanvändarna ska attraheras av en sekundsnabb, enkel och global röstkommunikation med ett tryck på knappen gör man sin röst hörd omedelbart i en eller flera telefoner, var de än är, utan att ringa upp. Ännu attraktivare ska tjänsten bli genom att tillåta obegränsat prat till ett fast pris på några tior eller en hundralapp i månaden.

Det är dock inte fråga om en ersättning för vanliga mobilsamtal, inte minst eftersom bara en kan prata åt gången.

- Vi avser inte att introducera en tjänst som konkurrerar med röstsamtal, utan något som kompletterar dem. Du använder den för att säga något då och då, medan du egentligen håller på med arbete eller hobby, men inte för att diskutera något. I så fall ringer du ett vanligt samtal, förklarar Tapio A Heikkilä, ansvarig för affärsutveckling vid Nokia Networks.

Yrkesmänniskor och privatpersoner
Målgrupperna är två. Den ena är de som redan i dag använder någon form av handradio i jobbet, exempelvis inom bud- och transportföretag, i hamnar eller på byggarbetsplatser. Nokia uppskattar att det rör sig om totalt 50 miljoner yrkesmänniskor i världen som gärna skulle slänga en apparat om de kunde använda mobilen även som walkie-talkie.

Både Ericsson och Nokia klargör dock att en tryck-och-säg-funktion i allmänna mobilnät inte är tillräckligt säker för att klara kraven från polis, akutsjukvård och räddningstjänst.

Den andra målgruppen är konsumenterna - ett nytt segment eftersom de tidigare inte haft något riktigt alternativ när det gäller billig handradio. Möjliga användare är allt från ungdomar som vill prata billigt i grupp, till föräldrar som vill nå sina barn omedelbart.

Antar att intäkten ökar kraftigt
Nokia räknar med att tryck-och-säg i viss mån kan kannibalisera på de vanliga samtalsintäkterna, men mycket mindre än tjänsten kan bidra med. Totalt kommer operatörens så kallade "arpu" - Average Revenue per User, eller medelintäkt per användare och månad - tveklöst att öka kraftigt, hävdar Nokia.

- Det finns en klar förståelse för att det här kommer att öka operatörernas arpu med ett par euro eller upp till femton, tjugo euro för affärskunder, säger Tapio A Heikkilä.

Det plötsliga intresset för tryck-och-säg har sin grund i framgångarna för den lilla amerikanska operatören Nextel. Nextel använder sedan mitten av nittiotalet ett digitalt mobilnät med Motorolas ganska ovanliga teknik Iden.

I Iden-nätet finns tryck-och-säg funktionen inbyggd från början, vid sidan av vanlig mobiltelefoni och textmeddelanden av sms-typ. Och successivt har tjänsten blivit en succé för Nextel.

Av Nextels tolv miljoner kunder har 90 procent använt tryck-och-säg. Dagligen startas 170 miljoner konversationer, vilket bidrar till Nextels ovanligt höga arpu, 67 dollar.

Avundsjuka på amerikanska Nextel
Nu finns det en rad andra förklaringar till Nextels höga arpu, bland annat att Nextel lyckats värva en hög andel företagsanvändare. Men de amerikanska konkurrenterna sneglar ändå avundsjukt på Nextel, vilket Ericsson och Nokia gärna underblåser.

- Drivet för Push to Talk är störst i USA där Nextel finns. Nextel har varit finansiellt framgångsrikt, och tittar man på vad det beror på så är det den här tjänsten, menar Jonas Ericsson, ansvarig för Ericssons tryck-och-säg-lösning, Ericsson Instant Talk.

Först ut att lansera en tjänst som konkurrerar med Nextels blev också USAs största mobiloperatör Verizon i slutet av sommaren. I samma veva hade Nextel utvidgat sin tryck-och-säg-tjänst från att bara fungera lokalt till att fungera mellan kunder i hela USA.

Men till skillnad från Nextels tjänst som bygger på Motorolas speciallösning, så kan den gemensamma teknikstandard som Nokia, Ericsson, Siemens och Motorola nu vill etablera användas i olika typer av mobilnät.

Kan testas i Sverige
På samma spår går två amerikanska företag, Sonim som är partner till Ericsson, samt Fastmobile som från sitt Londonkontor redan lanserat den operatörsoberoende Tryck-och-säg-tjänsten Fastchat.com i Europa.

Tjänsten kostar 90 kronor i månaden för obegränsat pratande och går att prova även i Sverige, om man har en Sony Ericsson P800 eller en Nokia 3650/7650.

- Vi lanserar den oberoende tjänsten för att visa att affärsmodellen fungerar. Men i det långa loppet är det bara mobiloperatörerna som kan skapa en långsiktig tillväxt av Push to Talk, säger John O'Boyle, pressansvarig för Fastmobile i London som siktar på att sälja sin teknik till operatörerna.

Nokia och Ericsson säger å sin sida att intresset från mobiloperatörerna är stort och att de bedriver tester med flera operatörer. De tre svenska mobiloperatörerna verkar dock ta det med ro.

- Vi har fått lurarna men inte provat dem ännu. Kanske sätter vi igång med fokusgrupper under hösten, säger Karl-Johan Nybell produktansvarig på Tele2.

Och ungefär likadant låter det när man pratar med Telia Sonera och Vodafone. Man kan också notera att Sony Ericsson inte har några konkreta planer på att göra telefoner med tryck-och-säg.

Hos skeptikerna är det användarnyttan som utgör frågetecknet.

- Jag undrar om det inte återigen är leverantörsindustrin som gått i sitt vanliga optimistiska spår när det gäller hur lång tid det egentligen tar att får ut en sådan här tjänst, säger Bengt Nordström, vd för telekomkonsulten Northstream som arbetar tätt med mobiloperatörer världen över.

Samma käppar i hjulen som för mms
På nätsidan handlar det om svårigheter med samtrafik och roaming - det som just nu sätter käppar i hjulet för mms. Men ännu tyngre väger den tid det tar att få ut nya telefoner med funktionen inbyggd. Som exempel nämner Bengt Nordström mms-telefonerna som skulle kommit under 2001, men som kommer egentligen först i år.

- Nu är det kanske ännu mer komplext än för mms, eftersom det i dag finns en lång lista på vad man vill ha i en telefon, samtidigt som man måste prioritera utifrån begränsningar i processorkraft och minne. Och då kanske inte Push to Talk är det operatörerna sätter högst på listan, menar Bengt Nordström.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt