Full gas i fordonsindustrin

2005-04-12 23:00  
Industrins FoU vilar tungt på fordonsindustrin, vid sidan av läkemedel och telekom. Och att fordonsbranschen går som tåget visar också FoU-ligan. Både tillverkare och underleverantörer ökar sin FoU. Totalt handlar det om en ökning med 1,4 miljarder kronor, eller sju procent, förra året.

Volvo står för det största lyftet. Jämför med 2003 ökade Volvos FoU med 884 miljoner kronor.

- Vi utvecklar en ny motorgeneration som kommer att klara de allt tuffare emissionsbestämmelserna, säger Christer Johansson på investerarrelationer på AB Volvo.

Konkurrenten Scania ökade också sin FoU, om än i måttligare takt.

- Vi ligger nu på en stabil nivå på kring 4 procent av omsättningen, säger presschef Hans-Åke Danielsson.

Inga officiella siffror
Personbilstillverkarna släpper inga officiella siffror över sin FoU och finns därför inte med i FoU-ligan. Men enligt de senaste boksluten, som lämnats in till Bolagsverket, satsade Volvo Personvagnar 7,3 miljarder kronor på FoU 2003 medan Saab Automobile spenderade 2,1 miljarder.

- FoU är oerhört viktigt och vi kommer inte att minska insatserna. Det är livsnerven för vår framtid, säger Christer Gustafsson, presschef på Volvo Personvagnar.

Inom områden som bilsäkerhet och telematik är Volvo och Västsverige ledande inom hela Fordkoncernen.

Nyligen presenterades också ett statligt forskningsprogram för att stärka fordonsindustrin genom "Trollhättepaketet". Tanken är inte minst att rädda kvar utvecklingsjobben vid Saab Automobile.

Underleverantörer satsar också
Fordonstillverkarna har under en rad år lagt ut mer av sin utveckling hos underleverantörer vilket gör att de också ökat sin FoU. Det gäller också de båda stora underleverantörer som ingår i FoU-ligan, Autoliv och Haldex.

I Autolivs fall är ökningen delvis bokföringsteknisk, men beror också på en satsning på aktiva säkerhetssystem, enligt tillträdande forskningschef Jan Olsson. Bara en liten del av utvecklingen inom Autoliv sker i Sverige. Forskningen väger däremot tungt, eftersom Autolivs centrala forskningslabb finns i Vårgårda.

Haldex, som bland annat utvecklar bromssystem och fyrhjulsdriftsystem, ökade sin FoU med 15 procent förra året. Ökningen är generell, och beror inte på något speciellt projekt.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt