Facebook hämmar politisk reklam inför USA-val

2019-08-28 14:42  
Facebook kommer att införa en "bekräftad organisation"-märkning. Foto: TT

Facebook och Instagram stramar åt reglerna kring politiska annonser i USA inför landets presidentval 2020.

Sociala medier-jätten kommer att införa en "bekräftad organisation"-märkning, via vilken politiska annonsörer måste bevisa sin legitimitet för att få annonsera på plattformarna. Alla annonsörer som vill göra reklam om politiska eller sociala frågor måste också publicera sin kontaktinformation.

Senast i mitten av oktober måste kraven ha efterlevts, annars riskerar annonsörerna att få sin reklam borttagen.

President Donald Trumps återvalskampanj har redan spenderat motsvarande 93 miljoner svenska kronor på annonser på Facebook.

Läs mer: Facebook tar bort saudiska konton – användes för desinformation

Facebook har kritiserats över sina regler gällande annonsering efter att Ryssland använde sociala medier för att lägga sig i 2016 års amerikanska presidentval.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt