Digitalisering

Facebook hämmar politisk reklam inför USA-val

Facebook kommer att införa en "bekräftad organisation"-märkning. Foto: TT

Facebook och Instagram stramar åt reglerna kring politiska annonser i USA inför landets presidentval 2020.

Sociala medier-jätten kommer att införa en "bekräftad organisation"-märkning, via vilken politiska annonsörer måste bevisa sin legitimitet för att få annonsera på plattformarna. Alla annonsörer som vill göra reklam om politiska eller sociala frågor måste också publicera sin kontaktinformation.

Senast i mitten av oktober måste kraven ha efterlevts, annars riskerar annonsörerna att få sin reklam borttagen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här