Expertröster om Galaxy S4

2013-03-15 09:45  

Bra, men inte fantastiskt, enligt många. Men de flesta experterna tror på dundersuccé.

Samsung, världens största mobiltelefontillverkare, lanserade sin nya toppmodell natten till fredagen. Och det har förstås satt fart på twittrandet.

Sajten Appleinsider konstaterar att Samsung gör "det bästa jobbet när det gäller att "sticka ut" i gruppen av Android-tillverkare. Men nu verkare det som om Samsung vill stå på egna ben".

Carolina Milanesi, mobilanalytiker på Gartner, är inne på samma spår. Hon ser tydliga tecken på maktspelet mellan Samsung och Google, som styr Android.

Hon exemplifierar med att Samsung knappt nämner Android under den långa lanseringen. "Inget snack om Google Search, Google translation", skriver Milanesi. "I stället visar Samsung upp sin egen affär "Samsung Hub" och lägger in egna tjänster i mobilen".

Samsung passar alltså inte på att marknadsföra Androids tjänster, som alla andra Androidtillverkare kan använda.

Enligt Carolina Milanesi har Samsung samlat en hel del bra funktioner från konkurrenterna i den nya toppmodellen. Att ha två kameror exempelvis, som LG redan har. Och att kunna styra mobilen med handskar på.

Sajten Cnet är övertygad om att modellen blir en succé. Inte minst på grund av Samsungs enorma marknadsföringsresurser.

"Sedan skadar det förstås inte att Galaxy S4 verkar vara en rätt bra mobil, trots att den fortfarande har en plastig baksida och ser ungefär ut som den förra", skriver Cnet.

Cnets reporter gillar den snabbare processorn, skärmens högre upplösning och den bättre kameran. Liksom att Samsung kastat in lite "kuliga funktioner som gest- och ögonstyrning. Huruvida dessa funktioner verkligen kommer att användas är en annan fråga".

Forbes Tech News kallar modellen "intressant, men inte verkligt revolutionerande".

Mobilanalytiker Ben Wood är mer positiv.

"Samsung har allt som krävs av Samsungs toppmodell. Och rörelsestyrningen är häftigast".

Frispråkiga Peter Chou, vd för HTC, som också har Androidmobiler, passade på att ge en känga till konkurrenten. Han konstaterade att det märktes att "Samsung spenderat mer på marknadsföring än innovation".

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt