Opinion

Hur ska vi räkna på de ”törstiga” elbilarna?

Foto: Jeff Blackler/REX/IBL
Stefan Yard, professor emeritus i företagsekonomi i Lund samt Civilingenjör.

LÄSARBREV. Elanvändningen i Sverige påverkar utsläppen av koldioxid på kontinenten. Därmed spelar det roll om elbilen är ”törstig” eller mer modest i elförbrukningen, skriver Stefan Yard, Lund.

Bara en mindre del av den svenskproducerade elen baseras på fossila bränslen, vilka ger upphov till utsläpp av koldioxid vid förbränning. Bilden är samtidigt delvis en smula diffus. Även om Sverige är nettoexportör av el sker tidvis import av fossilbaserad el från kontinenten. Vidare används till exempel torv i en del svenska kraftvärmeverk. Torv är ett bränsle, där synen dock varierar från att betraktas som ”fint förnybart” till ”sämre än brunkol”.

Trots allt ger svensk elproduktion inte mycket koldioxidutsläpp. Men hur relevant och konsekvent är då synen på svensk el som ”nästan koldioxidfri”? När det gäller el till elbilar är denna syn dominerande. Man väljer därmed att bortse ifrån att elanvändningen påverkar utsläppen av koldioxid i andra delar av systemet. Ett exempel är att minskad svensk elexport ökar utsläpp av koldioxid på kontinenten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här