Växellådsfabriken hittar ny generations tekniker

2014-06-06 12:00  

Industrin satsar på studiebesök för att öka intresset för teknik. Ny Teknik har följt med barn och föräldrar in i Scanias fabrik i Södertälje. <br/>– Att se robotarna har jag sett fram emot hela tiden, säger Benjamin Roxberger, 10 år.

Tillsammans med klasskompisen Joel Ekeberg besöker Benjamin Roxberger Scania i Södertälje en fredag i maj i stället för att sitta i skolbänken på Edboskolan i Huddinge.

Genom initiativet ”Industrin tar matchen” deltar ett 15-tal barn och deras föräldrar. Målet är att visa upp svenska industriföretag för målgruppen storstadsbor i åldern 30–45 år med egna barn.

I Scanias transmissionsfabrik får deltagarna följa produktions­linan från gjutgods till färdig axel i växellådan. Industrirobotarna svarvar och fräser om vartannat. De orangea robotarna ser ut ungefär som de båda pojkarna hade föreställt sig. De tycker också att det är ganska rent, och att det är lite folk i fabriken.

– Robotar jobbar snabbare, men kan inte lära sig själva, säger Benjamin Roxberger.

Han har även en tydlig uppfattning om varför Scania använder robotar.

– De arbetar utan lön och går aldrig i pension. Människor arbetar inte lika mycket.

Benjamin och Joel är intresserade av teknik och gillar matematik. Men Joels favoritämne i skolan är slöjd. Han vill bli uppfinnare när han blir stor.

– Man kan komma på nya saker och tjäna massor av pengar. Men jag måste nog uppfinna på min fritid och ha ett vanligt jobb först.

– Roligast är att tänka ut och bygga en lösning. Ritningen sparar man i huvudet.

Att själv få styra en robotarm med en joystick längs en hinderbana blev en av höjdpunkterna på Scania. Allra bäst var offroad­åkningen i världens starkaste lastbil. Benjamin Roxberger tycker att det var en lärorik dag.

– Utan spaning ingen aning, som vår lärare Elisabeth Wallin brukar säga, säger han.

Öppnar dörrarna för att öka intresset

  1. ”Hej industrin!” är en aktivitet inom initiativet ”Industrin tar matchen” och hölls den 16–17 maj. Familjer gavs möjlighet att göra industribesök på nio företag under dessa dagar.
  2. Målet för ”Industrin tar matchen” är att tydliggöra hur industrins framgångar bidrar till den svenska välfärden och skapa ett intresse för ett framtida jobb inom industrin. En rad industriorganisationer inom Svenskt Näringsliv ligger bakom satsningen.

Jonas Elofsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt