Vävstolen la grunden<br></br> till Toyotas framgång

2009-12-01 23:00  

Det började med att sonen till en fattig snickare försökte uppfinna en evighetsmaskin. I dag har Toyota vuxit till ett imperium med bland annat stålverk, textilindustri, husfabriker och fordonstillverkning.

1867 föddes Sakichi Toyoda som grundade företaget. Han började sin karriär med att försöka uppfinna en evighetsmaskin. När det inte fungerade så bra gick han över till vävstolar, och där lyckades han bättre.

Hans far var snickare och hans mor arbetade i den japanska textilindustrin som då var rätt primitiv. Unge Sakichi gav sig den på att förbättra sakernas tillstånd.

Han började 1890 med att uppfinna en vävstol som gick att manövrera med en hand. Sedan hittade han på rader med förbättringar som kröntes med den helautomatiska vävstolen Typ G, som blev klar 1924.

En av finesserna var att den tvärstannade om tråden gick av. Produktionen 20-faldigades i ett slag, bland annat för att en arbetare kunde övervaka ett större antal vävstolar.

Typ G blev en fantastisk succé, så bra att den brittiska firman Platt Brothers betalade 100 000 pund sterling för en tillverkningslicens.

De pengarna blev grundplåten i Toyotas biltillverkning.

Kring den fantastiska vävstolen skapade Sakichi och hans son Kiichiro Toyoda några av principerna i Toyotas berömda produktionssystem, TPS:

* Inget fel får gå vidare i produktionen,

* löpande bandtillverkning med just-in-time,

* felsökning med Fem Varför, som handlar om att alltid fråga vidare tills man hittat roten till ett problem.

Genom framgångarna med Typ G var Toyoda Automatic Loom Works på grön kvist och styrelsen började se sig om efter ett lämpligt expansionsområde.

1933 gav man sig in i bilbranschen. Ett skäl var den stora jordbävningen 1923 som trasade sönder järnvägsförbindelserna i landet. Det enda transportmedel som fungerade var bilar. Ford och GM byggde sammansättningsfabriker i Japan, den inhemska konkurrensen var svag.

Ett annat skäl var militärt. Under kriget i Manchuriet, som började 1931, var den japanska armén beroende av utländska lastbilar. Regeringen stödde Toyodas planer.

Så snart bilproduktionen var i gång införde Japan restriktioner som i stort sett stoppade all utländsk import.

Toyodas första bilmodeller tillverkades 1935, personbilen A1 och lastbilen G1. Motorerna var i början sexcylindriga kopior av amerikanska Chevrolet och kunde under kriget även repareras med amerikanska reservdelar.

Bilarna såldes från början under familjenamnet Toyoda, men 1937 knoppades bilföretaget av från vävstolarna och namnet ändrades till Toyota. Det sägs att det nya namnet låter bättre och dessutom kan skrivas med åtta penseldrag, vilket är lyckosamt.

Toyotas fabriker överlevde andra världskriget, och efter kriget tog produktionen av personbilar fart.

Två av företagets ingenjörer, Taichi Ohno och Shigeo Shingo reste till USA för att studera världens då ledande biltillverkare.

De tog intryck av Fords produktionsmetoder, men slogs av att företaget betraktade de anställda som maskiner, eller fiender.

Bortsett från de rent mänskliga aspekterna såg Toyotamännen ett gigantiskt slöseri med de anställdas kunskaper och idéer.

De båda ingenjörerna bidrog till att göra Toyotas produktionssystem komplett med principer om respekt för individen och ständiga förbättringar som en integrerad del i arbetet.

Det tog lång tid innan de amerikanska tillverkarna fattade vad de hade missat. 2008 gick Toyota om GM och blev världens största biltillverkare med nära 10 miljoner tillverkade fordon.

Toyotas museum ligger på klassisk mark

Toyotas industrimuseum ligger i Nagoya och innehåller två huvuddelar: dels en paviljong runt textilindustrin, dels en paviljong som tillägnas bilar och bilproduktion.

Platsen är historisk för Toyota. 1911 köpte Sakichi Toyoda 9 900 kvadratmeter mark där han byggde en fabrik för att testa sina vävstolskonstruktioner.

Museet är öppet 09.30-17.00. Insläpp till 16.30, men glöm det, man river inte av det här på en halvtimme. Stängt måndagar, samt nyårsafton och nyårsdagen.

Entré kostar 500 yen för vuxna, cirka 40 kronor.

Från Sverige går direktflyg Arlanda - Nagoya, från 12 000 kr och uppåt.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt