Humanoid hjälpreda redo att guida rätt

2016-09-07 13:25  
Många flygplatser testar hur robotar kan hjälpa resenärer. I en video går det att se hur Hitachis humanoid hjälper människor rätt. Bild ur Hitachis Youtubefilm.

Hen är inte så gammal och bara 90 centimeter lång. Men redo att hjälpa vilsna turister på Tokyos flygplats.

Under denna månad testas ett nytt servicesystem på Tokyos internationella flygplats. Det är EMIEW, en 90-cm lång humanoid robot, från Hitachi som hjälper besökarna rätt.

I en demonstrationsvideo (som du kan se här nedanför) går det att se hur en robot guidar en resenär till en turistbyrå på flygplatsen och en annan EMIEW erbjuder en nedladdningsbar digital karta som visar platsen för flygplatsens souvenirbutiker, vilket resenären frågat efter.

EMIEW är tvåspråkig och behärskar både engelska och japanska.

Hitachi har utvecklat EMIEW sedan 2005, där detta är den tredje versionen i serien. Modellen har en topphastighet på 3,7 kilometer i timmen.

Den har en så kallad ”remote brain” där inbyggda sensorer har kontakt med externa kameror i lokalerna. Dessa ger roboten all den information den behöver för ett lämpligt svar.

Det molnbaserade systemet gör också att flera EMIEWs kan samarbeta med varandra på ett visst utrymme, som en flygplats.

Flygplatser runt om i världen testar robotlösningar för olika ändamål. Genèves flygplats har nyligen testa en bagagebärande robot som heter Leo, medan ”Spencer” har guidat besökare på flygplatsen Schiphol i Amsterdam.

EMIEW är Hitachis bidrag i en genre där andra tillverkare har snarlika humaoida robotar. Mest känd är Asimo från Honda och på senare år Pepper från Softbank.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev om automation!

Se roboten guida turister

http://www.digitaltrends.com/cool-tech/hitachi-emiew-robot/

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt