Experterna: Så blir din verklighet virtuell

2016-04-27 13:12 Fredrik Karlsson  

AUTOMATIONSNÄSTET. Hos Atlas Copco är den virtuella verkligheten verklig. Och virtual reality, vr, används som en del i automationsutvecklingen under jord. Det är bara ett av alla användningsområden för den nya tekniken.

”Kan du sitta kvar och se på eller ska du kliva in i den virtuella verklighetens nya möjligheter”, undrar Oscar Lundhede från Atlas Copco, en av experterna i Automationsnästet som delar med sig av sina råd.

1. Vad menas med virtual reality och hur hänger det ihop med automation och digitalisering?

Elin Sjöström, projektledare och programmerare, byBric:

Det innebär att användaren placeras i en virtuell värld som är helt omslutande. Där kan användaren interagera med objekt som om det vore verklighet. När samhället blir mer integrerat med tekniska lösningar öppnas nya möjligheter att göra processer mer automatiserade och digitaliserade. Vi kan uppleva visualiseringar av objekt och situationer på nytt sätt. Till exempel kommer operatörer i framtiden kunna sitta hemma i soffan och köra maskiner på andra sidan jordklotet.

Petter Wannerberg, vr-utvecklare, SICS Swedish ICT:

Virtual reality ger dig möjlighet att kliva in i en interaktiv digital miljö, som i ett tv- eller dataspel. Att visa lägenheter som inte byggts än eller att hjälpa individer som genomgår KBT att komma över sina rädslor är bara två av många exempel på vad man kan använda vr till. Vi på Sics jobbar just nu med forskningsprojektet Incode där vi bygger en virtuell och interaktiv övningsmiljö för operatörer på gipsskiveföretaget Gyproc.

Oscar Lundhede, produktchef Underjord Automation, Atlas Copco Rock Drills:

Det är en datorsimulerad värld som användaren upplever som verklig. Jag ser stora fördelar med vr för att driva automationsutvecklingen för Atlas Copco. I dag finns vr-produkter som med specialdesignad mjukvara går att anpassa mot vr-headset som Oculus Rift, Samsung VR och snart även Microsoft Hololens. Detta ger bättre och mer kostnadseffektiva verktyg för vår egen basutveckling men framför allt för marknadsföring och utbildning av befintliga produkter och system.

2. Hur kan virtual reality bidra till att förbättra företagens produktion och konkurrenskraft?

Elin Sjöström:

Vi jobbar med digitalisering av säljprocessen och hur vi kan använda ny teknik för att göra den effektivare. Med vr kan säljaren och kunden uppleva en produkt precis som om den fanns tillgänglig på riktigt. Vi kan till exempel visa signalflöden och delar som inte är synliga i verkligheten. Vr kan även vara ett bra hjälpmedel under produktutveckling och projektering, där idéer och koncept kan visualiseras på ett tidigt stadium. Och brister kan upptäckas innan projektet har gått för långt.

Petter Wannerberg:

Vårt forskningsprojekt med Gyproc är ett bra exempel. Stora rörliga maskiner kan vara farliga och obehagliga för en oerfaren operatör, men i vr har du möjlighet att lära dig helt utan säkerhetsrisker. Här skapar vi alltså en digital version av gipsskivefabriken där blivande operatörer både kan träna specifika flöden och lära sig mer om maskinerna innan de går ut på det riktiga fabriksgolvet. På sikt höjer vi säkerheten och minskar mängden handhavandefel.

Oscar Lundhede:

Det ger möjlighet att uppleva händelser som är svåra eller opraktiska att utföra i verkligheten, direkt från den simulerade verkligheten. I stället för att placera simulerade modeller av olika typer av operatörer i olika operatörsmiljöer kan man tidigt få en mer direkt feedback från vr-världen från ett mer personligt och intuitivt perspektiv. På så sätt kommer nya produkter att vara testade i simulerade gruvor med simulerade operatörer i en gemensam vr.

3. Vilka råd kan du ge till företag som vill veta mer om möjligheterna med virtual reality?

Elin Sjöström:

Det absolut viktigaste är att få testa och uppleva vr. Det är först då det går att förstå vad vr faktiskt är och utan den upplevelsen är det svårt att förhålla sig till tekniken. När man förstår tekniken och har upplevt den är det relativt enkelt att spinna vidare och tänka hur vr kan hjälpa just mig och min organisation. Enbart fantasin sätter stopp för vad som är möjligt att åstadkomma.

Petter Wannerberg:

På vrsverige.se finns en kort och bra beskrivning om vad vr är och hur Palmer Luckey, skaparen av Oculus Rift, har blåst liv i de gamla vr-metoderna med hjälp av ny teknik. Om du vill höra intervjuer med intressanta personer inom vr-branschen kan du lyssna på podcasten “Rev VR Podcast” där “Reverend Kyle” guidar dig genom utvecklingen av vr och annan relaterad teknik i Silicon Valley. Och självklart kan man kontakta oss på Sics om man har någon specifik fråga eller fundering.

Oscar Lundhede:

Först att visualisera idéer och koncept. Man kan göra mer än man tror med dagens grafiska simuleringar och det är bara den egna tanken och upplevelsen som sätter gränserna. Var nyfiken och se och lär vad andra företag använder tekniken till. Den virtuella verkligheten är inte så virtuell längre, utan i hög grad verklig – och 2016 kommer bli ett stort år för vr. Frågan du kan ställa dig själv är om du kan sitta kvar och se på eller om du ska kliva in i den virtuella verklighetens nya möjligheter.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Automationsnästet

... görs i samarbete med Automation Region, en organisation som knyter samman företag, myndigheter, forskning och utbildning i ett branschoberoende kluster med fokus på automation.

Vill du delta i Automationsnästet med ditt företag? Hör av dig till: automation@nyteknik.se

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS