FORDON

Sveriges första tunga vätgaslastbil – ”På kort sikt går det inte ihop”

Trailerdragaren har vätgastankarna bakom hytten.

Hygglig räckvidd och inga utsläpp – men ännu så länge 4–5 gånger dyrare än en vanlig diesellastbil. Sveriges första tunga bränslecellslastbil i kommersiell drift är nu på plats.

Transportbolaget Maserfrakt har en flotta som består av 700 lastbilar och 600 arbetsmaskiner. Sedan ett par veckor tillbaka drivs en av lastbilarna – en trailerdragare – av vätgas. Bränsleceller om 120 kW ombord omvandlar vätgasen till el som därefter driver en elmotor om 250 kW.

Utsläppet består endast av vatten (och värme). Ombord finns även ett batteri om 140 kWh, som hjälper till att hantera variationer i effektbehovet. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här