ANNONS FRÅN WAGO

Svårslagen tajming för kompost-startup

VD M.Sc.Thomas Storsjö och till höger PhD Juan Pablo Arrigoni

Kompostering på tre till fem dagar, i stället för nio månader. Avfall från skogs- och processindustrin som blir till näringsrik jord, i stället för att eldas eller deponeras. Detta är Sundsvall-startupen Biocomposts affärsidé. Första ordern är levererad och maskineriet i trumman snurrar stabilt tack vare komponenter från WAGO.

Publicerad Uppdaterad

Efter flera år inom skogsnäringen började Eric Tjernberg fundera på om det inte fanns något smartare sätt att ta hand om de enorma mängder biologiskt avfall som inte bara skogsbruket, utan flera stora industrier genererar, varje år. Nya EU-regler har skärpt kraven på hantering av avfall, som nu måste hygieniseras, det vill säga att det måste genomgå en upphettningsprocess som gör komposten kliniskt ren, fri från smittoämnen och bakterier.

– Alternativet är att elda upp avfallet, men skatten höjs varje år och kompostering är betydligt bättre för klimatet i och med att koldioxidutsläppen blir lägre. Jag upptäckte efter lite research att vi ligger långt efter här i Sverige och Europa, berättar Biocomposts grundare Eric Tjernberg.

Att fortsätta deponera biologiskt avfall är inte heller något alternativ, då rättigheterna att sluttäcka gamla soptippar snart är förverkat.

Två och ett halvt år senare har Eric Tjernberg via ett företag i Kanada skaffat sig licensen till olika modeller av automatiserade komposttrummor med en maxkapacitet på 30 kubikmeter per dygn. Trummorna, som använts på nord- och sydamerikanska marknaden i tjugo år, är väl beprövade och klarar upp till 5 000 ton slam per år. Processen, där endast syre tillförs, kan jämföras med naturlig kompostering men med den stora skillnaden att materialet efter bara några dagar kommer ut i färdig kompost.

– Själva maskinerna har funnits ett tag men vi är ensamma om att ha konstruerat om dem till europeiska standarder. Vi ser en enorm efterfrågan inte minst för att slutprodukten blir en värdefull vara som antingen kan användas i egen verksamhet eller säljas vidare, säger Thomas Storsjö, vd på Biocompost.

I en komposteringstrumma som snurrar 240 varv per dygn går det inte att kompromissa med komponenterna. Biocompost har valt WAGO:s automationsprodukter och touchskärm för styrsystemet i trumman, men även i sin egen testkompost i kompostlaboratoriet.

– Jag har tidigare erfarenhet av WAGO och de har verkligen en styrka när det gäller den här typen av mindre system. Jag vet att de är kostnadseffektiva, svarar upp mot alla krav, och dessutom är de väldigt flexibla och ger bra service när det behövs, säger Thomas Storsjö.

Som kund hos Biocompost kan man välja att antingen investera i en egen komposteringstrumma, eller hyra tekniken. Skogsindustri, pappersindustri, slakterier, jordbruksverksamheter och hästgårdar finns bland de aktuella kunderna. Första ordern gick till återvinningsföretaget Ragn-Sells som beställde en 18 meter lång trumma till anläggningen i Umeå, för att ta hand om slam från processindustrin.

Framtiden för Biocompost, som fortfarande är i startgroparna, ser ljus ut.

– Vårt mål är att bli marknadsledande på den här tekniken som vi tror kommer växa mycket i Europa. Det är det miljömässigt bästa alternativet och även utifrån de krav som EU ställer på avfallshantering. Att återföra avfall till våra jordar ligger helt rätt i tiden, säger Thomas Storsjö.

Utöver avtalet med Ragn-Sells har Biocompost långtgående diskussioner med flera andra företag, både i Sverige och utomlands. Både Thomas, Eric och teamet på WAGO tror på en stark tillväxt för företaget under de kommande åren.

– De nya EU-reglerna gör att kostnaderna för eldning av organiskt avfall ökar, till förmån för biologisk behandling som innefattar rötning och kompostering. Jag vill såklart att man ska välja kompostering, och för mig är det en lika stor drivkraft att vi bidrar till att man tar hand om växthusgaserna på ett bra sätt, som att göra bra affärer, avslutar Eric Tjernberg.

Annonsinformation

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se