ANNONS FRÅN FLIR
"Ju tidigare man kan skrota en dålig idé, desto bättre”
På FLIR, världsledande inom IR-teknologi, arbetar de med innovation på många sätt. Ett av dem är Innovation Arena där framtidens idéer utvecklas. Målet? Att utifrån en idé, iterera fram en värdefull lösning i samarbete med användaren.
– Innovation arena är inte en regelrätt avdelning, utan mer ett initiativ som sträcker sig över hela företaget, säger Johan Nord som jobbar på FLIR:s utvecklingsavdelning och även är projektledare på Innovation Arena. Victoria Lind är produktchef och projektledare på Innovation Arena och är en av dem som arbetar heltid med initiativet:
– Vi är ett core team med produktchefer, user research, industridesign och interaktionsdesign, beroende på vad de olika projekten går ut på plockar vi sedan in fler kompetenser. FLIR jobbar med innovation på många olika sätt, och det som skiljer Innovation Arena från de andra är fokuset på slutanvändaren.
– Vi träffar ofta olika typer av användare i deras vardagsmiljö för att förstå hur de jobbar. Det är kundens behov som är grunden när vi skissar på nya lösningar, säger Victoria Lind.
– I vanliga fall jobbar vi mycket med vidareutveckling av befintliga produkter – i Innovation Arena testar vi helt oprövade saker. Borde vi titta på det här segmentet eller testa en ny teknik? Sedan når vi snabbt ut till kunden vilket gör att vi tidigt ser om vi är på rätt spår, förklarar Johan Nord.
Processen börjar med att produktledningen på FLIR samlar in idéer, från kunder eller internt, som stämmer överens med FLIR:s framtidsvision eller har potential att leverera stort kundvärde. För varje projekt försöker man hitta passande kunder som är intresserade av att testa den här idén tillsammans med FLIR.
– De vill i princip alltid vara med och engagerar sig i projekten hela vägen, säger Johan Nord.
Närheten till kunden består inte enbart av personliga möten mellan Innovation Arena och användaren. Just nu bygger de upp ett online community för att snabbt kunna få in många användarsynpunkter och få global spridning.
-Vårt online community ska testa en ny digital tjänst. I detta fall handlar det om att bredda vårt erbjudande till en helt ny målgrupp, vilket gör det ännu viktigare att utgå från en bred användargrupp, säger Victoria Lind.
Det är just att få träffa användarna och komma ut och testa prototyper hos kunderna som Victoria Lind uppskattar mest med det här arbetssättet – att se hur människan fungerar med tekniken som de utvecklat. För Johan Nord handlar det snarare om det snabba tillvägagångssättet, att få bygga många prototyper och kunna testa dem direkt.
En Idé som kommit ur Innovation Arena är FLIR InSite – ett asset managementsystem för inspektion av elektrisk utrustning.
– Det är en digital produkt som innebär att inspektörer som använder våra värmekameror kan samla, dela och analysera informationen från inspektionen på ett bättre sätt, berättar Victoria Lind.
Förutom att jobba användarnära är en grundtanke inom Innovation Arena att ta fram många idéer och misslyckas tidigt snarare än sent.
– Det är redan väldigt dyrt att driva projekt från start till mål och om ingen vill köpa det som man utvecklat, är det bortkastade pengar. Ju tidigare man skrotar en dålig idé, desto bättre, men det är såklart alltid svårt att “kill your darlings”, säger Johan Nord.