ANNONS FRÅN BMW

BMW redo för självkörande bilar

Bilar som kan parkera sig själva har vi sett, men bilar som tar kommandot och kör helt själva känns fortfarande främmande för de flesta av oss. På BMW menar man att tekniken redan finns och snart kan rullas ut på vägarna.

Publicerad Senast uppdaterad

Dagen då man med gott samvete kan ta en tupplur bakom ratten är inte så långt borta om man ska tro Oskar Södergren, Head of Corporate Communications på BMW Group Northern Europe.

-Det är inte så långt kvar tills vi kan sysselsätta oss med annat medan bilen tar full kontroll över körningen.

Automatiserad körning är något som BMW satsat på länge, utan att göra särskilt mycket väsen av sig. Redan 2006 lät man en BMW ur 3-serien köra flera varv på Hockenheim, helt själv. Sedan 2011 har automatiserade testbilar kört på den tyska motorvägen A9 mellan München och Nuremberg. Idag är utvecklingen av dessa bilar långt framme och BMW har få konkurrenter med så många färdiga tekniska lösningar. Sedan 2016 arbetar ca 600 personer på BMW Group med automatiserad körning och förväntningarna på de kommande åren är höga. Man tror att tekniken kommer att förändra industrin mer de kommande 10 åren än vad den gjort de senaste 30 åren.

I år öppnar ett nytt utvecklingscenter för automatiserad körning utanför München vilket öppnar upp för nya möjligheter. Med all kunskap samlad på ett ställe kommer man på sikt att ha över 2000 anställda som arbetar med alltifrån mjukvaran till testkörningen. Redan nu, under 2017 startade testkörningar av 40 bilar ur BMW 7-serien på Münchens gator.

Bilen som undviker olyckor

Trots mängden avancerad teknik som finns i en BMW idag är det föraren som är ansvarig för allt som händer i bilen. Fast i teorin skulle bilen kunna ta över ansvaret i flera moment redan idag med hjälp av kameror, sensorer och radar i alla vinklar. Tekniska lösningar som hjälper bilen att undvika potentiella olyckor, ofta utan att föraren ens hinner upptäcka faran. I de nya 5- och 7-serierna finns idag Driving Assistant Plus som guidar föraren på liknande sätt med syftet att göra körningen säkrare och mer avslappnad i trafiksituationer som normalt är stressande. Detta betyder däremot inte att föraren kan släppa kontrollen och slappna av helt, tvärtom krävs ännu full uppmärksamhet på trafiken, dels av lagliga skäl men också för att tekniken inte är helt färdigutvecklad.

2016 visade BMW upp ett självparkerande system i BMW i3 som de kallar för Automated Gesture Control Parking, en teknik som endast kräver enkla handrörelser av föraren för att bilen ska parkera sig själv.

-Vår vision är att samla alla dessa redan existerande tekniska lösningar i ett nytt fordon med syftet att förenkla förarens vardag, säger Oskar Södergren på BMW. Oskar berättar att man just nu arbetar på flera plan för att nå målet, bland annat genom att samarbeta med Intel och sensortillverkaren Mobileye. Tillsammans med dem utvecklar man en plattform som består av bland annat sensorer och körstrategi. BMW samarbetar också med Nokia, Ericsson, Huawei med flera för att kunna möjliggöra snabb överföring av data genom 5G. Men automatiserad körning kommer att kräva mer än så, som högupplösta kartor till exempel. Kartor som dessutom måste vara i princip realtidsuppdaterade för att bilen ska kunna känna till förändringar som vägarbeten. Därför köpte BMW tillsammans med Audi och Daimler upp kartföretaget HERE Technologies av Nokia. Så att samarbeta trots att man är konkurrenter är viktigt, poängterar Södergren. Han vill också betona att man välkomnar fler samarbetspartners för att kunna uppnå full automatisering.

Automatiserad körning en del av framtiden

BMW Vision Next 100 är företagets framtidskoncept med intelligent teknik och futuristisk design, framtaget för att kunna lansera en helautomatiserad iNext-bil år 2021. BMW Group har gett grönt ljus för utveckling och serieproduktion av bilen för en större marknad.

- Hur bilen kommer att se ut är för tidigt att säga, men att det blir en elbil med självkörande egenskaper är klart. Tanken är fokusera mer på automatiseringen i denna bil och att uppnå nivå 3 i automatisering. Det betyder att bilen kan köra helt själv men behöver en mänsklig förare som övervakar och kan ta över vid behov, berättar Södergren.

Nivå 4 innebär en bil som är helautomatiserad och låter föraren göra annat under körningen, som att läsa en bok eller kanske ta en tupplur. Bilen sköter allt med andra ord. En nivå 5-bil behöver varken ratt eller pedaler och kan användas som en ren passagerarbil utan förare. På BMW menar man att dessa nivåer är fullt möjliga att uppnå inom en snar framtid men att teknik, lagar, regler och infrastruktur först behöver mogna.

- Det är tänkbart att de första helt självkörande bilarna, utan förare, introduceras parallellt med de högautomatiserade under perioden 2020 - 2030. Det förväntas att de första pilotprojekten med helt självkörande bilar startar i utvalda stadskärnor under det här decenniet. Framtiden är med all säkerhet på väg mot förarlös bilkörning och vi kommer att vara med när det händer, säger Oskar Södergren.

Läs mer om framtidsbilen iNext här