Svenska Stilrides el-scooter introducerar tekniken ”stål-origami”

2020-11-27 13:14  

Stilrides el-scooter är gjord av rostfritt stål som har vikts likt origami. Svenskarnas teknik är helt ny för fordonsbranschen, och har stor potential bortom tvåhjulingar.

Tue Beijer skapade sin första el-scooter redan 1993, och under drygt 20 år som industridesigner i fordonsbranschen har han närt idén om en formgivning med metall som bygger på origamins principer – den japanska konsten att vika papper till föremål.

Tillsammans med vännen Jonas Lindberg Nyvang grundade Beijer Stilride, och nu introducerar det svenska innovationsbolaget ny teknik för branschen.

Målsättningen har varit att utveckla världens mest attraktiva och hållbara el-scooter – och under digitala Techtank Conference på torsdagen visade Stilride upp sin första prototyp, SUS1. För Ny Teknik berättar bolagets vd att man vid årsskiftet kommer att ha två körbara prototyper i form av en elmotorcykel samt en e-moped.

Läs mer: Så här ser Cakes senaste elhoj ut

Båda är konstruerade med Beijers teknik Light fold. Där hettas det rostfria stålet upp med laser så att metallen blir formbar, och bockningen som utförs av robotar ger sedan starka konstruktioner med en liten materialanvändning.

– I ett innovationsprojekt med Vinnova har vi utforskat tekniken industriell origami och blancformning med kurvbockning, som inte har applicerats någonsin tidigare på kommersiella fordon. Vi har ambitionen att skapa en ny digital värdekedja utifrån detta. Med mjukvaran som vi har utvecklat kan vi generera perfekta geometrier som kan bocka fram vår konstruktion och form utifrån platt plåt. På så sätt reducerar vi antalet komponenter och svetsoperationer, säger Jonas Lindberg Nyvang, vd för Stilride.

Robotiserad origami

De kallar sin tillverkningsmetod för robotiserad origami, och nu simuleras den av utvecklingsföretaget Robotdalen. Den ska utvecklas vidare i en sammanslutning av företag och akademi.

– Vår teknik möjliggör både andra formelement och konstruktionsmöjligheter. Det som är fantastiskt med själva produktionstekniken är att den frigör den platta plåtens fulla potential och reducerar antalet komponenter samt vikt, säger han.

Läs mer: Zero Motorcycles nya elhoj har 32 mils räckvidd

Stilride startade som ett forskningsprojekt men Jonas understryker att prototyperna inte utgör teoretiska koncept för en avlägsen framtid, utan bolaget har ambitionen att bygga en produktionsmodell baserad på plattformen. Fokus ligger på ett unik design, vridstyvhet och en låg vikt.

– I nästa fas startar vi produktifiering och vi siktar på att gå till marknad så fort vi kan, säger Jonas.

Vid årsskiftet kommer Stilride att ha två körbara prototyper, en elmotorcykel och en e-moped. Foto: Stilride

Vd:n vill i dagsläget inte ge några detaljer om el-scooterns styrka, klassning eller batterikapacitet. Han berättar dock att den får en motor från Bosch, Öhlins-dämpare samt ISR-bromsar. Och med tanke på den låga vikten så torde den slå konkurrenternas räckvidd. Stilride använder origamitekniken genomgående i scootern vilket också bidrar till att göra den enkel att återvinna.

– Det rostfria chassit är plattformen för produkten men till och med sadeln är bockad i rostfritt stål. Även lamphuset och baksvingen är frambockade med samma teknik, säger Jonas Lindberg Nyvang.

Stillride i samarbete med Outokumpu

Under karriären har hans kollega jobbat med allt från BMW-motorcyklar till Husqvarna, designat en egen sportbil och hunnit arbeta för legendariska Giotto Bizzarrini, som bland annat ligger bakom Ferrari 250 GTO och Lamborghinis V12-motor. Tue Beijer har således en insyn i branschen, och han ser många applikationsområden för sin teknik.

– Vi tänker gå vidare med den här tekniken och applicera den med andra aktörer som vill jobba mer flexibelt, och som vill producera lokalt i stället för att skicka saker från Kina. Det enda som behövs är vårt recept och vår digitala värdekedja med rätt typ av robotar, laserbearbetning och bockning. Det blir en mycket mer agil tillverkning där vi kan producera efter order, och kan ta fram produkter som är skräddarsydda för användaren, säger Jonas Lindberg Nyvang.

Stilride SUS1 uppställd på ett kontor. Foto: Stilride

Nya scootern del av utvecklingsprogram

Stilride har ett samarbete med ståltillverkaren Outokumpu, produktutvecklingsföretaget Semcon, verkstaden Brantheim och forskningsinstitutet Rise IVF.

Utvecklingsprojektet är en del av det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material och finansieras av Vinnova.

Tillsammans med sina partners kommer Stilride att släppa en rapport om bolagets tillverkningsteknik.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt