Snacka om bjässe – här går Sveriges tyngsta transport

2022-05-25 13:53  

Drygt 700 ton och över 100 meter långt. Så stor är den vägtransport som tar en transformator till sin plats vid ett vindkraftskluster norr om Ljusdal. Färden tar flera veckor och kräver vägförstärkningar längs sträckan.

Transformatorn fraktas från Ludvika till Tovåsen, mellan Ånge och Ljusdal. Där ska den förbinda Tovåsens vindkraftskluster med stamnätet.

Det är Hitachi Energy som har tillverkat transformatorn och köpare är regionnätägaren Ellevio. Enligt alla inblandade är transporten den tyngsta hittills i Sverige.

– Allting är maxat med den här transporten, även syftet med den. Den är tyngst och störst och transformatorn ska bli en nod, ett bultande hjärta, i det som ska bli Sveriges största vindkraftskluster när det är färdigt, säger Jesper Liveröd, presschef på Ellevio.

Transformatorn har en kapacitet om 850 MW. Vindkraftsklustret omfattar flera olika parker och ska, när det står klart runt 2028, ha en installerad effekt om 1 500 MW.

En rejäl omväg söderut

Vid midnatt i söndags lämnade transformatorn Ludvika. I snigelfart fraktades den via väg till Köping, där den lastades om till båt. Sjövägen ska den gå till Iggesund, där den ska lastas av och sedan gå via lastbil fram till Tovåsen.

Det betyder att transporten tar en rejäl omväg söderut innan den vänder norrut till sitt mål.

– Det beror på bärigheten i vägar och broar längs vägen. Utifrån det har man kommit fram till att det här är bästa rutten, säger Elin Glimberg, presschef på Hitachi Energy.

Transformatorn som transporteras genom Sverige på väg till Tovåsen. Foto: Jan Weinberg/Hitachi Energy

Transformatorn väger nära 400 ton i reseskick.

– Man kan inte transportera den via räls, den är för stor och tung, så den måste gå på väg eller vatten. Det behövs en jättetransport, säger Jesper Liveröd.

Långsam färd nattetid

På väg mäter ekipaget över 100 meter och den totala vikten är drygt 700 ton. Två lastbilar drar lasten och två hjälpfordon finns med för att skjuta på.

– Släpet i sig är ganska märkligt. Det finns inte så många exemplar av det i hela världen. Det mäter 95 meter och har 128 hjul, säger Jesper Liveröd.

Så här är ekipaget uppbyggt. Foto: Mammoet

Vägtransporten går långsamt, mellan 5 och 15 km/h, och körs främst på kvällar och nätter för att inte bli en stoppkloss i trafiken.

Behöver vänta på förstärkning

Flera åtgärder har behövts längs vägen för att transporten skulle vara möjlig att genomföra. Och alla är ännu inte genomförda. Jesper Liveröd talar om ett ”enormt förberedelsearbete”.

– På vägen ner mot Köping fick man ta en del småvägar för att undvika viadukter och man måste bredda en del vägdelar. Transporten måste också korsa E18, så man var tvungen att spärra av E18, säger han.

Under onsdagen befinner sig transformatorn på båt utanför Norrtälje. Här kan du följa fartygstransporten.

Ankomst till Iggesund är beräknad till onsdagskvällen. Där måste transformatorn vänta tills den 7 juni för att få klartecken för nästa etapp.

– Det är fortfarande vissa saker som behöver förstärkas eller undersökas uppe i Ljusdalsområdet, säger Jesper Liveröd.

Planen är att transformatorn ska anlända till Tovåsen strax före midsommar.

I spelaren ovan kan du se när den enorma transporten rullar.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt