Premium

Därför satsar inte Volvo på egen plattform för ellastbilar

Med förbränningsmotorn ute ur leken kan lastbilar designas på ett friare sätt. Men varken Scania eller Volvo tar fram en plattform specifikt för eldrift. Båda anger samma skäl till varför.

Publicerad

Att lastbilar ser ut som de gör har sina goda skäl. Ett av dem är förstås förbränningsmotorn, som på europeiska fordon brukar placeras under hytten, bakom den platta fronten.

Men vad händer när förbränningsmotorn inte längre styr designen, eftersom den har ersatts av en elmotor och batterier? Tar lastbilstillverkarna chansen att designa ett eldrivet fordon från grunden?

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här