Därför satsar inte Volvo på egen plattform för ellastbilar

2020-10-19 06:00  

Med förbränningsmotorn ute ur leken kan lastbilar designas på ett friare sätt. Men varken Scania eller Volvo tar fram en plattform specifikt för eldrift. Båda anger samma skäl till varför.

Att lastbilar ser ut som de gör har sina goda skäl. Ett av dem är förstås förbränningsmotorn, som på europeiska fordon brukar placeras under hytten, bakom den platta fronten.

Men vad händer när förbränningsmotorn inte längre styr designen, eftersom den har ersatts av en elmotor och batterier? Tar lastbilstillverkarna chansen att designa ett eldrivet fordon från grunden?

Personbilstillverkarna är delade i frågan. De flesta har presenterat dedikerade elbilsplattformar, vilket ofta innebär att batterierna placeras under golvet. Andra, som Volvo Cars, har hittills valt att elektrifiera med hjälp av en flexibel plattform som passar allt från förbränningsmotorer till helt eldrivna fordon.

Även Volvo Lastvagnar har valt den flexibla vägen. De tre ellastbilar som hittills har visats upp, det vill säga FL, FE och FM Electric, har alla byggt på fordon som från börjat varit drivna av en dieselmotor. I torsdags i förra veckan presenterade Volvo de eldrivna FM och FMX vid en bergtäkt i Kållered utanför Göteborg, även om de ännu inte är färdiga för serieproduktion utan har lånat teknik från sina småsyskon.

Snabbhet till marknad avgör

Varför väljer Volvo den här vägen?

– Vi kan komma ut snabbare på marknaden med elektriska modeller om vi bygger dem med dieseldrivna lastbilar som bas. Genom att i princip byta ut dieseltekniken mot eldrift kan vi med enkla medel tillfredsställa flera applikationer och konfigurationer, säger Jonas Odermalm, elektrifieringschef på Volvo Lastvagnar.

Det handlar förstås om att lastbilar till stor del är något helt annat än personbilar. De byggs i närmast oändligt många varianter beroende på kundens behov. De kan vara 2-, 3- eller 4-axliga, ha drivning och styrning på en eller flera axlar och kommer med olika hyttstorlekar.

Att det är möjligt att sälja lastbilar med så stor variation med bibehållen lönsamhet beror till stod del på modularisering, ett koncept som Scania varit drivande i att utveckla och som även Volvo utnyttjar sig av. Lastbilarna är som ett stort lego där olika funktioner relativt enkelt kan tillföras på produktionsbandet.

– I dagsläget är det bättre att utnyttja modulariseringen, säger Jonas Odermalm.

Skulle det finnas fördelar med en dedikerad plattform för ellastbilar?

– När man kommer upp i volym finns det anledning att fundera på det. Det ger fördelar vid kostnads- och egenskapsoptimering, samt inom produktionssystemet, säger han.

Hade man inte kunnat designa hytt och chassi på ett bättre sätt om man anpassat plattformen för enbart eldrift?

– Det finns eventuellt fördelar om man börjar med ett vitt papper. Men vi väljer att gå den här vägen för att få flexibiliteten, säger Jonas Odermalm.

Krävs stora anpassningar

Han tillägger att det krävs rätt stora anpassningar av många komponenter för att få dem att fungera i ett eldrivet fordon. Många av dem får i en konventionell lastbil sin kraft från ett kraftuttag på motorn, till exempel servopump, luftkompressor och AC-anläggningen.

– De måste vi elektrifiera nu när dieselmotorn försvinner, säger han.

Läs mer: ”Vi har behövt omvända hela organisationen”

Det är även mycket kraftelektronik som ska in, bland annat ombordladdare. Dessa placeras ofta där dieselmotorn satt. Fordonen har kvar sina 24 volts elsystem som styr det mesta, kombinerat med ett 600 volts system för framdriften.

Kylsystemet är i huvudsak detsamma – batterier och elmotorer genererar också värme som behöver kylas bort. Ibland behöver batteriet även värmas.

– Så kylaren sitter där den brukar sitta. Men i normala fall drivs kylfläkten av förbränningsmotorn. Nu har vi fått elektrifiera den, säger han.

Påbyggarfirmor gör stort arbete

När en personbil är tillverkad levereras den vanligen direkt till kund via en återförsäljare. Lastbilsvärlden funkar i många fall helt annorlunda. Påbyggarfirmor tillför ofta betydande värden, till exempel en betongblandare eller kompaktor för sophantering, innan det är dags för leverans.

Kraften för att driva påbyggnaderna hämtas vanligen från motorn via en hydraulisk pump. Det är en smidig men inte så energieffektiv lösning.

– Dieselmotorn går ofta på ett visst varvtal och det är inte säkert att det är anpassat för påbyggnadens kraftbehov. Kanske levererar den för mycket och då innebär det förluster, säger Jonas Odermalm.

Läs mer: Scanias milstolpe – lanserar sina första el-lastbilar

Påbyggnadernas energiförbrukning kan utgöra en väsentlig del av det totala energibehovet. I fallet med Volvos elektriska sopbil drar kompaktorn cirka en tredjedel. Resterande två tredjedelar går åt till framdrivning.

Volvo: "De första bilarna i världen"

Jonas Odermalm tror inte att betongblandaren på den nu levererade FM-bilen förbrukar en riktigt lika hög andel. Men han poängterar att både betongbilen och lastväxlarbilen är byggda tillsammans med påbyggarfirmorna Saraka och Jokab.

– Vi delar på energin i batterierna. Vi anser det vara det mest effektiva snarare än att varje källa ska ha med sin egen energi. Vad vi vet är det här de första bilarna i världen byggda på det här sättet. Så en av lärdomarna vi ska göra är hur det funkar i praktiken, säger Jonas Odermalm.

Även Scania meddelar att deras elektrifierade produktutbudet kommer att gå in det modulära systemet, på samma sätt som hos Volvo.

– Vårt modulsystem är en så viktig del av vad som gjort oss framgångsrika. Jag skulle inte säga att vi inte har tittat på alternativ men det har ändå varit huvudspåret, säger Karin Hallstan, presschef på Scania.

Fakta: Ellastbilar från Volvo och Scania

Volvo har satt de medeltunga modellerna FL och FE i serieproduktion. I förra veckan överlämnades två helt eldrivna tunga lastbilar av modellerna FM och FMX till Swerock. Modellerna är dock inte redo för serieproduktion ännu. I USA utprovas VNR Electric, en klass 8-lastbil för korta och regionala distanser. Den väntas gå i serieproduktion i slutet av året.

Scania lanserade i september sin första ellastbil, Scania 25, avsedd för stadsdistribution och har åtagit sig att lansera minst en elektrifierad modell per år de kommande åren.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt