Opinion

”Inte de skärpta reglerna för gasbilar som är problemet”

Ben Bock, Chef Säkerhet och teknik, Energigas Sverige. Foto: Pia Nordlander
Maria Malmkvist, vd, Energigas Sverige.

REPLIK. Nya skärpta regler för besiktning av gasbilar är bra men informationen har varit för dålig och fordonsägarna har kommit i kläm, skriver Ben Bock och Maria Malmkvist, Energigas Sverige.

De nya besiktningsreglerna för gasbilar ökar fordonsflottans säkerhet och stärker förtroendet för gasen som drivmedel. Det är bra, och reglerna behövs. Däremot har införandet av reglerna hanterats dåligt. Informationen har kommit sent och varit bristfällig; till fordonsägare, tillverkare och besiktningsföretagen. I många fall har gasbilsägare hamnat i kläm, med onödigt dyra notor som följd. Det är givetvis oacceptabelt

Men lösningen är inte, som Motormännen argumenterar i sin debattartikel, att helt slopa kontrollen av gastankar och kringutrustning. De menar bland annat att datummärkning i kombination med bättre material i tankarna och producentansvar räcker som säkerhetsåtgärder. Men då bortser de ifrån att det är hela bränslesystemet som ska kontrolleras, inte bara tankarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här