”Ge inte tillverkarna ensamrätt till bilens digitala innehåll”

2018-01-11 16:17  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Om verkstäderna stängs ute från bilens digitala innehåll kommer det att slå hårt mot framför allt verkstäder på landsbygden. Regeringen måste kräva en konkurrensneutral digital plattform för access till all fordonsgenererad data, skriver Christer Liljenberg, Bildelsgrossisternas förening.

Ett EU-beslut kan indirekt komma att ge fordonstillverkaren exklusiv rätt till all fordonsgenererad data.

Vilken datortillverkare skulle avsiktligt ta bort den standardiserade usb-porten för att i stället hänvisa till ”molnet” på sina standardmodeller? Förmodligen skulle ingen våga ta bort denna viktiga in- och utgång samt livlina – om något oförutsett skulle hända – till datorn.

Men i bilbranschen är detta på gång. Dessutom med ödesdigra konsekvenser för verkstäder och inte minst bilägarna, som kan tvingas överlämna bilens hela digitala innehåll – allt från personliga telefon- och spellistor till gps-koordinater – till fordonstillverkarna. Detta riskerar att ske när det samlade europeiska fordonsindustriella komplexet vill tvinga EU-kommissionen och EU-parlamentet att gå med på framtida typgodkännanden av fordon utan OBD-kontakt, att kunna koppla upp sig mot ”molnet” räcker. Ett moln som dessutom fordonstillverkaren kontrollerar.

Nationellt är även trycket hårt på Näringsdepartementet från fordonsindustrins sida, eftersom det handlar om framtidsfrågor och innovationer. Vilken regering vill hålla emot för det ”gamla”? Därför är risken stor att den svenska regeringen säljer ut både bilägare och tredje part, motorbranschföretagen.

Frågan om OBD-kontaktens vara eller icke vara är egentligen tre frågor, varav två är tydliga och den tredje indirekt men av yttersta betydelse sett till dess konsekvenser. Den sistnämnda avser nämligen makten över, och rätten till, bilens digitala innehåll.

I sig är uppkopplade och autonoma fordon med andra drivlinor än dagens framtidens mobilitet tillsammans med nya ägande- och brukarformer. Därom råder inga tvivel, utan det är ett krav för att vi ska kunna skapa hållbara transportsystem av individer och gods.

I den kontexten kan OBD-kontaktens framtid ses som en bagatell. Men så enkelt är det inte. Enligt vår mening ska OBD-kontakten och därmed möjligheten att med kabel komma åt bilens digitala plattform finnas kvar även i framtiden.

Vi kan motivera det av både säkerhets- och konkurrensskäl.

För det första, att helt förlita sig på fjärruppkoppling via ”molnet” är synnerligen osäkert i en tid med cyberanfall och hackerattacker samt allmänt bristande insikter om både datasäkerhet och generell sårbarhet i ett alltmer uppkopplat samhälle.

För det andra, långtifrån alla bilverkstäder i Sverige har tillgång till bredband eller annan uppkoppling med den kapacitet som krävs för att kunna utföra en reparation på ett sådant sätt att den inte påverkar bilens trafiksäkerhet eller miljön negativt. Framför allt är det verkstäder på den bilberoende och bredbandslösa landsbygden som inte skulle tillåtas konkurrera med risk för en fortsatt utslagning av livsviktig samhällsservice, bilverkstadsdöd.

För det tredje, om kravet på OBD tas bort öppnas en spikrak ”motorväg” för fordonstillverkarna där de kan runda bilägarna, konsumenterna, i frågan om bestämmanderätten över bilens digitala innehåll samtidigt som de rycker undan mattan för bilhandlare och verkstäder som snällt tvingas hålla tillgodo med det digitala innehåll som fordonstillverkarna valt att portionera ut till dem.

Vår uppmaning är därför att den svenska regeringen, med närings- och innovationsminister Mikael Damberg som ägare av frågan, ställer sig bakom ett fortsatt krav på full OBD-kontakt vid nya typgodkännanden inom EU samt att den stöder kravet om en konkurrensneutral digital plattform för access till all fordonsgenererad data i realtid för behöriga reparatörer.

Christer Liljenberg, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt