Opinion

Debatt: Den nya sköna matematiken

Ulf Persson

Claes Johnson faller i den vanliga pedagogiska fällan när han vill införa IT-matematik i undervisningen, menar Ulf Persson, matematikprofessor vid Chalmers, i en replik.

Den matematikundervisningsom ges vid skolor är inte bara gammal utan även föråldrad och därmed förlegad menar Claes Johnson i ett debattinlägg i Ny Teknik. Istället bör IT-matematiken träda fram. Vari denna skulle bestå är Johnson något förtegen om, men för den som redan känner till hans visioner om matematiken såsom beräkningsmatematik är det inte svårt att gissa att han har en strängt ingenjörsfokuserad och datorbaserad matematik i tankarna. Detta kan låta bestickande; ingenjörsfokuserad är väl knappast ett skällsord, allra minst i Ny Tekniks spalter. Dock faller Johnson i den vanliga pedagogiska fällan när han tror att en ändring av kursplanernas innehåll skall ha någon revolutionerande verkan.

Beträffande skolans kursplaner tycks Johnson fortfarande leva på det idylliska 50-talet. Det var faktiskt länge sedan den euklidiska geometrin fasades ut ur skolmatematiken vilket är något som tycks ha gått den ivrige debattören förbi. Om detta kan man tycka både det ena och det andra. Visserligen föll inte tragglandet med bevis alla på läppen, speciellt inte Bellman och Strindberg. Hade det gjort detta, hade troligen deras fantasi banat sig andra vägar och vi hade berövats deras omistliga bidrag till den svenska litterära kulturskatten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här