Opinion

"Lär er flyga innan ni landar i molnet"

DEBATT. Operatörerna måste bli bättre på att lyssna på kundernas önskemål och behov innan de ger sig ut i ”molnet” med diverse lösningar. I värsta fall innebär lösningarna  merkostnader för företagen och till att de fastnar i onödiga, långa och låsta kontrakt, skriver Joacim Hillervik.

I dag betalar företag ofta för icke relevanta lösningar utan att veta om det, vilket kan jämföras med att vara överförsäkrad som privatperson. Förutom att reseförsäkringen ingår via ditt kontokort så betalar du för en liknande försäkring även via hemförsäkringen och via en separat försäkring när du bokar flyg.

På privatmarknaden har vi sedan länge sett att konsumentbeteendet förändrats drastiskt ifrån grunden. Exempelvis ritade Google om annonsmarknaden och kunde pressa annonspriserna genom att utnyttja den trögrörliga och statiska industrin. Samma förändring återfinns inom flygindustrin med lågprisaktören Ryanair som lyckades effektivisera kostnadsmodellen och erbjuda billiga flygbiljetter till den breda massan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här