Studie: Flygplan kan öka regn och snöfall

2019-02-05 09:00  
Foto: Anna Zvereva

En finsk studie visar att flygtrafik kan få moln att släppa ifrån sig upp till 14 gånger så mycket regn eller snö. Forskningen kan ge bättre väderdata.

Det har varit känt att moln i viss grad påverkas av flygplan, men nu visar forskning vid Helsingfors universitet att flygtrafik ger påtagliga konsekvenser. Upprinnelsen var när forskaren Dimitri Moisseev studerade radardata och noterade långa band av moln som verkade ge ifrån sig mer regn och snö än större omgivande molnbankar. Alla spåren pekade mot Helsingfors flygplats.

Forskarna studerade elva års väderradardata som universitetet hade samlat in. De jämförde förekomsten av nederbördsrika molnband med flygdata, och i de flesta fall hade ett flygplan passerat på 2-10 kilometers avstånd. Enligt teamet bidrog trafiken kring Helsiki-Vantaa-flygplatsen till att laka ur mellan 6-14 gånger så mycket regn och snö.

– Den intensifierade utfällningen följer i grunden i flygplanets spår ovanför molnet. Det kan sträcka sig över hundratals kilometer, men bredden är ungefär 100 meter. Så det är ett väldigt smalt och långt fenomen, säger Dimitri Moisseev till New Atlas.

Ska ge bättre väderprognoser

Förklaringen bakom fenomenet är besläktad med orsaken till att flygplan ibland kan skapa cirkelrunda hål i moln. Vid 40 minusgrader fryser vattnet i molnen obevekligen, men för att bilda ispartiklar i en varmare omgivning vill underkylda vattendroppar gärna ha partiklar som damm eller pollen att forma isen kring. När ett flygplan passerar genom ett moln med superkylda vattenpartiklar så kan förändringar i lufttrycket frysa vattnet. Fenomenet kan skapa hål i moln men även de utspridda system som har noterats av forskarna.

Läs mer: Kan den här tågväxelvärmaren rädda kollektivtrafiken mot kylan?

Hur kan då molnen som påverkas bli så långa? Forsningen visar att processen inleds i vattenånga som ligger ovanför molnen, på samma höjd som flygplanen. Den is som faller ned på molnen startar en kedjereaktion i flera molnlager.

Framtidens flygplan med eldrift kommer på påverka molnen i lika hög grad som dagens flygplan. Forskarteamet anser att deras upptäckt kan bidra till att ge mer träffsäkra väderprognoser.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer