Nya supersystemet som ska skydda bilisterna

2013-11-11 05:30  

En ny typ av sprinkler ska stoppa bränder i Förbifart Stockholm, som blir Sveriges längsta biltunnel. Systemet kan spruta lika mycket vatten som om det hade funnits två brandmän var femte meter.

I slutet av nästa år ska motorvägsleden Förbifart Stockholm börja byggas om alla miljötillstånd kommer på plats. Huvuddelen av sträckan består av en 16,5 kilometer lång tunnel.

– Det blir faktiskt en av världens längsta biltunnlar i storstadsmiljö, säger Henric Modig på Trafikverket som är säkerhetsspecialist i projektet.

Storstadsmiljö betyder tät trafik. År 2035 beräknas 145 000 fordon att passera leden varje dygn, enligt dagens prognoser. I rusning blir det köer, vilket ställer höga krav på säkerheten om det börjar brinna.

I dag består brandskyddet i europeiska tunnlar oftast av utrymningsvägar och fläktar som blåser rökgaserna i samma riktning som trafiken, vilket är en bra idé om bilarna framför branden snabbt kan köra ut ur tunneln. Men sitter bilisterna fast i kö kan fläktar förvärra situationen. Förbifart Stockholm ska i stället skyddas med en ny typ av sprinklersystem, som har utvecklats av Trafikverket och konsultbolaget Brandskyddslaget i samarbete med SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Tunneln består av två separata tunnelrör med tre körfält vardera. Tunnelrören ska ha varsitt sprinklerrör i mitten av taket, och var femte meter sitter två dysor som kan spruta 375 liter vatten per minut horisontellt åt varsitt håll.

– Det är som att ha två brandmän i taket var femte meter, säger Haukur Ingason, expert på brandsäkerhet på SP.

På en 50 meter lång sträcka nära branden kommer stora droppar att kastas åt sidan och täcka tunnelns bredd.

Kostnaden väntas bli ungefär hälften jämfört med traditionella sprinklersystem där dysorna sprutar nedåt. Då krävs fler rör i taket för att täcka hela tunneln. I stället för rostfria rör används dessutom billigare stålrör som är klädda med termoplast på både ut- och insidan för att minska risken för korrosion.

Systemet testades av SP i september i full skala i en övergiven tunnel i Norge. 420 träpallar sattes i brand för att simulera en brinnande långtradare, en potentiell katastrof i en tunnel. Resultatet var över förväntan.

– Målet var att sprinklersystemet skulle dämpa branden och hindra den från att sprida sig. Men branden släcktes i stort sett helt, säger Henric Modig.

Haukur Ingason berättar om ett stort internationellt intresse för tekniken.

– Vi får många förfrågningar från hela världen från personer som arbetar med konkreta tunnelprojekt, säger han.

Tre svenska tunnlar har redan sprinkler

  • Klaratunneln i Stockholm har tät trafik och skyddas sedan 1970-talet av ett sprinklersystem. Syftet är i första hand att skydda bebyggelsen ovanför tunneln.
  • Gnistängstunneln i Göteborg får transportera farligt gods och försågs med sprinklers i år.
  • Norra Länken i Stockholm har fått ett system som liknar det som utvecklats för Förbifart Stockholm. Men dysorna är mindre och vattentätheten lägre.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer