Karriär
Ny på jobbet i coronatider – så övervinner du hindren
Att börja ett nytt jobb när alla kollegor jobbar på distans innebär extra stora utmaningar. Men genom att själv vara aktiv kan du övervinna många hinder.
Det är aldrig lätt att vara ny i ett team, och särskilt inte nu. Dessutom är vanliga onboarding-processer troligen inte anpassade efter en situation då många jobbar hemifrån. Harvard Business Review tipsar om fem åtgärder som kan underlätta din jobbstart.
Schemalägg kontakt med kolleger
Varje organisation har sin egen kultur och värderingar, som du lär dig i den vardagliga kontakten med kollegor på kontoret. Nu måste du själv vara aktiv. Boka in regelbundna korta telefon- eller videomöten med kollegor för att efterlikna de informella samtal ni normalt skulle ha. Då kan du ställa frågor och plocka upp viktiga signaler.
Identifiera mentorer
Försök att så snabbt som möjligt identifiera personer som kan fungera som mentorer. De kan hjälpa dig att navigera kring praktiska bestyr och även presentera dig för personer som du behöver lära känna. Du sparar då tid och kan lättare vara produktiv.
Var tydlig med att du är ny
Normalt märker alla på kontoret att en ny kollega har börjat och kan erbjuda hjälp. Nu kanske dina kollegor är ett hav av ansikten på ett virtuellt möte. Be därför om en kort stund för att presentera dig under möten. Berätta i chattforum att du är ny och skicka korta e-postmeddelanden till andra personer på din avdelning.
Be om hjälp
Vid video- och telefonmöten, där ansiktsuttryck och tonlägen inte är så lätta att tyda, kan det vara svårt för kollegor att se om du blir förvirrad och inte hänger med. Dra dig därför inte för att fråga och be om hjälp.
För dagbok
På ett kontor är det lätt att lösa problem när de uppstår, men när du arbetar hemifrån kan saker du behöver hjälp med försvinna i bruset. Anteckna uppgifter du utfört och hinder du mött under arbetsdagen. Markera olösta problem, och ta upp dem nästa gång du har ett möte med en handledare eller kollega.