Fordon

Vill väcka liv i gammal öststatsbil

AK Syrena Meluzyna, en retrobil med anknytning till det gamla Östeuropa. Foto: AK Motor
En tidigt modell av Syrena. 746 cc tvåtaktsmotor på 27 hkr.

En grupp kanadensiska expolacker tänker blåsa liv i bilmärket Syrena som legat avsomnat i 30 år.

Publicerad

(Uppdaterad) Syrena var ett av de bilmärken som föddes och försvann bakom järnridån, tillverkad i en halv miljon exemplar under sin livstid men nästan okänd i västvärlden.

Under åren 1957 - 1983 tillverkades bilen i Polen med närmast oförändrat utseende och prestanda.

Nu vill Arkadiusz Kaminski med sitt kanadensiska bolag AK Motor återuppliva märket med en retromodell, ungefär som Volkswagen och Fiat gjort med några ikonmodeller.

Kaminski har en bakgrund som leksakskonstruktör och fascineras av Syrenas enkla linjeföring - den ser ut som om ett barn hade ritat den, menar Kaminski.

Han söker nu efter såväl en industripartner som kapital för att sätta igång tillverkning av en nykonstruktion med retrokänsla. I utförande för tre eller fyrcylindrig motor, eventuellt med fyrhjulsdrift och på sikt även i elutförande. Kunderna kan vara nostalgiska polacker som minns bilarna från kommunisttiden, eller en ny generation som önskar sig en liten bil med retroutseende.

Originalbilen Syrena (efter en sjöjungfru som sägs vakta Warszawa i floden Wisla) var en tvådörrars personbil som mellan åren 1957 - 1966 var utrustad med en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 746 cc och därefter med en trecylindrig tvåtaktsmotor på 842 cc. Toppfarten låg på strax över 100 km/h.

Arkadiusz Kaminski ser helst att en nyproducerad Syrena tillverkas i Polen.