Fordon

Uppgift: Myt att grön shipping skulle ge dyrare varor

Foto: Transport&Environment
Foto: Transport&Environment

En prisökning på några cent. Enligt en ny rapport skulle det vara resultatet för ett par skor om man gick över till vätgasbaserade e-bränslen inom shippingindustrin.

Publicerad

Den globala shippingindustrin har varit viktig för den moderna utvecklingen och den ekonomiska tillväxten. Det beror på att det är en av de mest energieffektiva transporterna, om man tittar på energi per tonkilometer. Tre fjärdedelar av de interkontinentala godstransporterna sker till sjöss. Men de är också en stor källa till utsläpp.

År 2012 stod sjötransport för 962 miljoner ton koldioxid, 2018 hade den siffran växt till 1 056 miljoner ton, motsvarande 2,89 procent av de totala utsläppen som människan står för. Dessvärre visar prognosen att trenden med ökade växtgasutsläpp fortsätter fram till 2050.

De stora utsläppen kommer av att majoriteten av fartygen drivs av det som kallas Heavy Fuel Oil (tjockolja, alltså restbränslen som blir över när destillatbränslen har utvunnits ur råolja).

Att gå bort från detta har varit svår. Ett av de stora problemen är att alternativen är kostsamma. Eller?

Tankesmedjan Transport&Environment menar att så inte är fallet. I en studie de genomfört skulle kostnaden för att byta till grön vätgasbaserad e-bränsle inte påverka priset allt för mycket.

Som tydliga exempel uppger de att ett par skor som skeppas från Shenzhen i Kina till Belgien bara skulle kosta tio cent mer. Ett kylskåp skulle enligt samma sätt att räkna en åtta euro högre prislapp.

– Grön shipping skulle addera mindre än tio cent på ett par Nike-skor. Det är ett minimalt pris att betala för att städa upp en av de skitigaste industrierna på jorden. Ett år där shippingföretagen tjänar mer pengar än Facebook, Google, Amazon och Netflix kombinerat är det en berättigad fråga huruvida de gör tillräckligt, säger Faig Abbasov, ansvarig för shippingfrågor på Transport&Environment.

”Grön shipping är möjlig”

Just argumentet att hållbara ”gröna” alternativ skulle driva upp priset för konsumenter menar tankesmedjan inte håller. Inte ens om hela kostnaden för bränslebytet skulle dumpas över på dem.

Det EU-förslag som nu ligger på bordet till 2030 innebär en låg andel e-bränslen. Enligt organisationen skulle det i värsta fall öka transportkostnaderna mellan 1 och 1,7 procent. Bryter man ner det på konsumentnivå motsvarar det en ökning på skor med 0,003 euro. En tv skulle bli tre cent dyrare och ett kylskåp skulle bli 27 cent dyrare.

Organisationen hoppas att deras undersökning ska få politiker att inse att man kan gå hårdare fram mot shippingindustrin. Det förslag om e-bränslekrav som EU:s lagmakare har på bordet just nu menar de är lite tunt.

– För ett årtionde sedan skulle det enda hoppet för att minska utsläppen inom shipping vara att stoppa global handel. Nu har vi tekniken, men det som saknas är en marknadssignal för producenter av grön vätgas. Som världsledande inom shipping borde EU sätta en ambitiös plan för grönt e-bränsle som garanterar vätgasproducenter en marknad. Grön shipping är möjlig, det är mer en fråga om politisk vilja, säger Faig Abbasov.