Fordon

Toyota och Panasonic startar batterisamarbete

Toyota och Panasonic inleder nu ett batterisamarbete

Två giganter formar ett nytt batterisamarbete för att möta konkurrensen från Kina. Panasonic och Toyota bekräftar nu att de startar gemensamt bolag.

Publicerad

Uppgifter om att Toyota och Panasonic beslutat sig för att starta det samarbete de tidigare utforskat har cirkulerat i ett par dagar. Reuters rapporterade om det redan på söndagen, med hänvisning till källor. Enligt nyhetsbyrån handlar det bland annat om att försöka möta konkurrensen från Kina som dominerar tillverkningen totalt.

De båda företagen bekräftar nu samarbetet (pressmeddelanden här och här). Det gäller tillverkning av prismatiska battericeller för elbilar. Syftet är att skapa en affärsstruktur för stabil tillgång på konkurrenskraftiga batterier till olika biltillverkare.

Överenskommelsen innebär bland annat:

  • Att det gemensamma bolaget formeras någon gång i slutet av 2020.
  • Toyota kommer att äga 51 procent och Panasonic 49.
  • Fokus för samarbetet är forskning, utveckling, produktionsteknik, tillverkning, inköp och ledarskap rörande prismatiska litiumjonbatterier, batterier med fast elektrolyt (solid state) samt nästa generations batterier för bilindustrin.
  • Då båda bolagen kommer att överföra utrustning och personal till fabriker i Japan respektive Kina. Totalt 3 500 personer berörs i dagsläget.
  • Tillverkade produkter kommer huvudsakligen att säljas via Panasonic.

Nya krav på bilindustrin

Toyota har varit pionjärer inom hybridisering. Prius har mer än 20 år på nacken och är en global försäljningssuccé. Men företaget har hittills varit skeptiskt inställt till rena elbilar och i stället satsat på vätgas. I Ny Tekniks senaste kartläggning av elektrifieringsracet hamnade Toyota i en egen specialkategori kallad "Försiktige generalen".

Toyota påpekar i pressmeddelandet att det ställs krav på bilindustrin att finna lösningar på dagens utmaningar i form av global uppvärmning, resurstillgång och energi. "Batterier är ett ytterst viktigt element när elektrifieringen av fordonsflottan accelererar för att lösa miljöfrågorna", skriver företaget.

Men batterier innebär också flera utmaningar, påpekar Toyota. Förutom pris, energidensitet, laddtid, återvinning och säkerhet är en stabil tillgång av stor vikt. De båda företagen är övertygade om att samarbetet kommer stärka och accelerera vägen till konkurrenskraftiga batterier.

Vad samarbetet innebär för Toyotas framtida modellutbud återstår att se. Hittills har företaget bara annonserat en normalstor elbil, CH-R, avsedd för den kinesiska marknaden. Den anländer 2020. Tidigare har företaget sålt en helt eldriven version av suven Rav4 samt en liten stadsbil kallad iQ EV.