Fordon

Så ska Sveriges nya isbrytare se ut: ”fartygen blir toppmoderna”

Den nya isbrytaren väntas vara i drift tidigast 2027. Illustration. Foto: Sjöfartsverket

Designen för Sveriges nya isbrytare är klar. Sjöfartsverket har tillsammans med sin finska motsvarighet Trafikledsverket skissat upp fartyget, som väntas vara i drift tidigast 2027.

Publicerad

Tre av de fem nuvarande isbrytarna är snart 50 år gamla och riskerar haverier, skriver myndigheten i ett pressutskick.

– Isbrytarna är viktiga för Sveriges näringsliv. Utan isbrytning riskerar norrländska hamnar att hålla stängt upp till 130 dagar om året, säger generaldirektör Katarina Norén enligt utskicket.

Kostnaden för fartygen beräknas till mellan 1,4 och 2 miljarder kronor per styck. Sjöfartsverket föreslår att de finansieras via den nationella infrastrukturplanen, som också omfattar kostnaden för vinterunderhåll av vägar och järnvägar.

Mycket i projektet är ännu hemligt. Men vad vi vet är att de nya isbrytarna ska klara att bryta en 32 meter bred isränna. Dagens mäktar bara med 24 meter. I och med detta kan norrlandshamnarna ta emot de nya och större lastfartygen. Det står också klart att de kan drivas fossilfritt.

– Vi bygger för framtiden och fartygen blir toppmoderna. Men exakt vilket bränsle vi ska välja är inte klart, säger Katarina Norén.