Så signalerar planets svarta lådor

2014-04-07 12:43  

Vid en presskonferens på måndagen meddelades att signaler från ”svarta lådor” kan ha fångats upp vid sökningarna efter det försvunna flygplanet från Malaysia Airlines. Så här fungerar signalutrustningen.

Det är det australiensiska fartyget Ocean Shield som fångat upp två olika signaler, den ena under två timmar och 20 minuter, den andra under 13 minuter. Signalerna stämmer med sådana som skickas ut från så kallade svarta lådor på flygplan. Det rapporterar Abc News.

Att det är två signaler stämmer med det faktum att flygplan normalt har två ”svarta lådor”, som egentligen är orangea. Den ena – färdregistratorn eller Flight Data Recorder, FDR – registrerar data från flygplanets system och instrument, och den andra – ljudregistratorn eller Cockpit Voice Recorder, CVR – sparar piloternas samtal med varandra och med flygledningen samt bakgrundsljud under de senaste två timmarna.

Båda är mycket tåliga och ska bland annat motstå temperaturer på 1000 °C och accelerationer på upp till 3400 g.

De är försedda med varsin slags vattentät lokaliseringsfyr – underwater locator beacon eller ”pinger”. När en sådan hamnar i vatten aktiveras den automatiskt och börjar signalera.

Signalerna som skickas ut en gång per sekund är tio millisekunder långa akustiska pulser med frekvensen 37,5 kHz – omkring en oktav högre än de högsta tonerna människor uppfattar.

Fyrarna drivs normalt av ett litiumbatteri som byts omkring vart sjätte år. De har en garanterad drifttid på 30 dagar vid fyra graders temperatur, men har ibland visat sig fungera med god signalstyrka upp till 45 dagar.

Flight MH370 försvann den 8 mars, så tiden börjar nu bli knapp.

Beroende på modell kan signalen uppfattas på avstånd från en till fem kilometer genom vattnet vid normala förhållanden och från fyra till sju kilometer vid goda förhållanden. Djupet där de aktuella signalerna uppfattats i södra Indiska Oceanen är omkring 4,5 kilometer.

Efter kraschen med Air Frances flight 447 i Atlanten juni 2009 har den franska flygsäkerhetsmyndigheten BEA rekommenderat att fyrarnas drifttid ska utökas till 90 dagar, och att svarta lådor i passagerarplan som går i trafik över hav ska utrustas med en extra fyr med en lägre frekvens – omkring 8 kHz – vilket ger längre räckvidd.

Här finns specifikationer på en typisk konventionell undervattensfyr från Radiant Power Corp, och här är ett exempel på en fyr med lägre frekvens. Fyrarna är omkring tio centimeter långa och tre till fem centimeter i diameter. De är avsedda för djup upp till 6 000 meter.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt