Långa lastbilar säkrare än korta

2014-01-08 11:48  
Lång lastbil.

Långa lastbilar är inblandade i färre svåra olyckor än korta lastbilar. Det visar en studie från Chalmers.

Forskare vid trafiksäkerhetscentrumet Safer på Chalmers har analyserat lastbilsolyckor i den svenska olycksdatabasen Strada. Deras slutsats är att långa lastbilar är minst lika säkra i trafiken som kortare.

I studien jämfördes lastbilar med tre olika längder:

  • Långa lastbilskombinationer på 18,76 till 25,25 meter, vilket är den tillåtna maxgränsen i Sverige.
  • Medellånga på 12,01 till 18,75 meter, vilket är maxgränsen i större delen av Europa.
  • Korta lastbilar på mindre än 12 meter.

Räknat per miljard körda kilometer så var de korta lastbilarna minst trafiksäkra; de var inblandade i ungefär tre gånger så många svåra olyckor eller dödsolyckor som de långa lastbilskombinationerna. Även de medellånga fordonen kom till korta - de var inblandade i något fler svåra olyckor eller dödsolyckor jämfört med de långa lastbilarna.

- Vi har alltså inte hittat några tecken på att långa lastbilar är mindre säkra än vanliga europeiska lastbilar, säger András Bálint, trafiksäkerhetsanalytiker på Safer, i ett uttalande.

Han poängterar dock att studien inte tar hänsyn till vilken typ av väg fordonen har kört på, inte heller vilket typ av område. En förklaring till resultatet kan vara att de längsta lastbilarna främst använts på säkrare vägmiljöer. En annan tänkbar orsak kan tänkas vara att de längsta ekipagen körs av de bästa chaufförerna.

Långa lastbilar ger billigare och mer miljövänliga transporter, och i Sverige pågår försök med ännu längre lastbilar – upp till 30 meter långa och 90 ton tunga.

Maxlängder och -vikter är en het potatis inom EU. Den 11 februari ska EU-parlamentets transportkommitté ta ställning till ett nytt direktiv för fordonstågs längd- och viktgränser. Svenska Transportindustriförbundet driver på för att medlemsstater även i fortsättningen ska få tillåta fordonståg på mer än 18,75 meter och 40 ton.

 

Läs hela studien

 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt