Hyundais nya ljudteknik stoppar mer av trafikens oljud

2019-11-17 07:43  

Målsökande ljudvågor vars syfte är att öka komforten. Nu meddelar Hyundai att de utvecklar brusreducering så specialiserad att den kan ta bort oönskat vägljud.

Teknik för att filtrera bort oönskat ljud med hjälp av så kallad aktiv brusreducering i fordon är inget nytt, faktum är att tekniken uppfanns redan på 30-talet. Och för dem som kan sin historia var Saab tidiga med att utveckla aktiv brusreducering på 90-talet, för flygplan.

Först i bilbranschen var Nissan som redan 1992 hade tekniken i modellen Bluebird.

Men nu kommer Hyundai med ett system som de hävdar att de är först i världen med. Nämligen aktiv brusreducering mot omvärldsljud – en teknik med det tungvrickande namnet road noise active noise control system, eller ranc.

Precis som andra aktiva brusreduceringstekniker handlar det i grunden om att skicka motljud som tar ut oväsen.

Läs mer: Förslaget: Ingen kilometerskatt på landsbygden

Den teknik som används i dag har en begränsning. Den är avsedd för att motverka någorlunda konstanta och förutsägbara ljud.

Det tar 0,009 sekunder för ljud att nå passagerare i kupén, vilket gör att system inte hinner reagera på plötsliga ljud. Det här säger sig Hyundai ha löst. Ranc har en reaktionstid på 0,002 sekunder och under den tiden har systemet hört ljudet, analyserat det – och producerat en motverkande ljudvåg. 

Ljudupptagningen sker via en mikrofon som konstant övervakar vägen och skickar ljud för analyser till en dator. Detta sker separat för förare, passagerare och baksätespassagerare.

Läs mer: Ny mångmiljardsatsning på Nevs

I de tester som tillverkaren har genomfört har ranc-systemet sänkt ljudet i kupén med tre decibel – eller motsvarande halva det upplevda oljudet jämfört när tekniken inte används. 

En fördel utöver ljudminskningen som systemet kan bidra till är att systemet gör det möjligt att minska vikten på fordonet. Detta genom att Hyundai kan skippa en hel del ljudisolerande material.

Ranc har utvecklats under de senaste sex åren, men om eller när det kan komma i produktionsbilar återstår att se.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt