Här är Boeings nya militärhelikopter

2017-04-25 06:00  
Nu visas ”Future Vertical Lift” upp. Foto: Sikorsky

”Future Vertical Lift” är snabbare, starkare, tystare och dödligare. Se klippet med modellen som ska ersätta flera av USA:s helikoptrar.

För det tunga uppdraget vände Boeing ryggen till sin tidigare samarbetspartner Bell. Redan 2015 utannonserade Sikorsky och Boeing att de slagit sig samman för konstruktionen av ”Joint Multi-Role Technology Demonstration”. Nu ger de två en glimt av ”Future Vertical Lift”, den nya vapenplattform man arbetat fram tillsammans.

I ett klipp visar Lockheed Martin, som äger Sikorsky, attack-varianten ”FVL Medium”. Modellen är tänkt att både ersätta transporthelikoptern UH-60 Black Hawk, så väl som AH-64 Apache.

FVL-M ska klara hastigheter över 250 knop (463 km/h), vilket är långt snabbare än AH-1Z Zulu Cobra och den större AH-64D Apache. Samtidigt har FVL-M fått en längre räckvidd och ökad operationstid, såväl som ökad lyftkraft. Den ska även kunna hovra på upp till 6 000 fot.

Läs mer:

Läs mer: Drönaren ska rädda skadade soldater

Helikoptern har en skalbar design som bygger på prototypen X2. Kroppen är gjord helt i kompositmaterial, och konstruktionen med koaxialrotor sägs vara extremt manöverduglig, bland annat vid låga hastigheter. Vapen och motmedel är aktiva oavsett flygsituation, farkosten har dessutom en kraftigt reducerad ljudsignatur.

Utöver de två piloterna tar helikoptern tolv soldater. Den kan även rymma åtta sjukbäddar, med bättre möjlighet att ge vård ombord. FLV-M har dessutom vikbara rotorblad, för smidig förvaring och transport exempelvis på fartyg. Helikoptern kan också lufttankas av Lockheed Martins KC-130J

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL