Fordon Fulladdad på en halvtimme Nya Renault Zoe med snabbladdningsfunktion visades upp på den internationella bilmässan i Genève. Foto: Salvatore Di Nolfi/Scanpix Japanska bilar i Europa har uttag för två olika laddningssystem - ett för snabbladdning med den japanska likströmsladdaren Chademo (till vänster) och ett för vanlig växelströmsladdning (till höger). Nissan Leaf laddas i fronten. Foto: Nissan Framtidens laddningskontakt? Combo-pluggen som funkar för både likströmsladdning och växelströmsladdning, är en dröm som blir verkligent först om några år. Här är tyska Mennekes förslag tilll Comboplugg. Foto: Menneke Med sin inbyggda batteriladdare kan Renaults nya elbil Zoe snabbtanka varhelst det finns ett växelströmsuttag. Med 43 kW effekt i uttaget tar en laddning inte mer än 30 minuter. Lars Anders Karlberg Publicerad 4 apr 2012 kl 01.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Lilla Zoe är fullproppad med ny elbilsteknik, 60 nya patent enligt Renault.– Zoe blir spjutspetsen i Renaults elbilsprogram, sade Renaultchefen Carlos Ghosn när han visade upp Zoe på bilmässan i Genève för några veckor sedan. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ elbilar fordon energi Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Spotify petas från tronen – här är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare Förra året utsågs Spotify till årets mest attraktiva arbetsgivare. 2024 sker ett tronskifte när nygamla vinnaren åter står överst på pallen: Ikea.
Premium Laserstråle vapen mot drönare – bara det finns tillgång till el Drönare utrustade med sprängämnen har blivit ett hot. Nya system som nu är under utveckling ska kunna slå ut större drönare, missiler och flygplan.
Premium Vätgasmackarna blir utan egen vätgas – kostnaden ett av flera skäl Sätt en elektrolysör vid macken och fixa vätgasen på plats. Så lät strategin för flera aktörer. Men verkligheten satte käppar i hjulen. Ingen av 23 planerade tankstationer blir självförsörjande på vätgas.