Fords fabriksarbetare får exoskelett

2017-11-13 13:40  
Ford testar så kallade exkoskelett på sina bilmontörer. Foto: Ford

Ett verktyg som motverkar gravitationen. Nu testar Ford så kallade exkoskelett på sina bilmontörer. Målet är att öka produktiviteten samt motverka förslitningsskador.

Fords pick-ups saluförs som tuffa bilar som klarar allt. Men även om robusta F-150 är den bäst säljande bilen i hela USA så byggs modellen fortfarande av bräckliga människor – och även om fabriksarbetare är tåliga så kan de drabbas av förslitningar och trötthet.

Enligt Ford lyfter vissa av företagets arbetare längs med produktionslinan sina armar 4 600 gånger om dagen – eller runt en miljon gånger om året. Och det är ett rejält slitigt jobb. Och haverier i form av sjukskrivningar kan slå hårt mot produktionen.

Men nu ska arbetarna få hjälp. I ett pilotprojekt i två fabriker kommer montörerna få arbeta med en EksoVest, en typ av exoskelett för överkroppen. Västen har utvecklats av Ekso Bionics, ett företag som bland annat har utvecklat ett system som gör att underkroppsförlamade kan gå igen.

– Mitt jobb innebär att jag arbetar ovanför huvudet, så när jag kommer hem har jag ofta ont i rygg, nacke och axlar. Men sedan jag började använda västen är jag inte lika öm längre – och jag har mer energi för att leka med barnbarnen, säger Fordaberbetaren Paul Collins.

Västen stödjer upp bärarens armar och kan assistera med mellan två och sju kilos lyftkraft per arm. Tanken är att den ska kompensera för gravitationen – inte mer. Detta gör att västen inte behöver avancerad elektronik och sensorer.

– Samarbetet med Ford har gjort att vi kan testa och förfina prototyper av EksoVest baserat på direkt feedback från deras produktionsarbetare. Slutresultatet är ett bärbart verktyg som reducerar belastningen på arbetarens kropp. Vilket reducerar sannolikheten för skada, samt gör att de mår bättre. Två saker som ökar både produktiviteten och moralen, säger Russ Angold, teknikchef och en av grundarna på Ekso Bionics.

Testet utförs just nu i två amerikanska fabriker, men ska utökas till att även inkludera produktionslinor i Europa och Sydamerika.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL