Fordon Färjorna kör med dörrarna öppna Sjöfartsinspektionen pressar nu Östersjörederierna att stänga dörrarna till de vattentäta skotten på ro-ro-färjorna. Den eldrivna manövreringen av dörrarna uppfyller inte sjösäkerhetskraven. Den tål inte vatten. Monica Kleja Publicerad 12 dec 2007 kl 00.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Svenska Sjöfartsinspektionen skärper nu tillsynen av ro-ro-fartygens möjligheter att ha dörrarna till de vattentäta skotten öppna under färd.Om det blir ett läckage i skrovet kan öppna skott leda till katastrof. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Laserstråle vapen mot drönare – bara det finns tillgång till el Drönare utrustade med sprängämnen har blivit ett hot. Nya system som nu är under utveckling ska kunna slå ut större drönare, missiler och flygplan.
Premium Vätgasmackarna blir utan egen vätgas – kostnaden ett av flera skäl Sätt en elektrolysör vid macken och fixa vätgasen på plats. Så lät strategin för flera aktörer. Men verkligheten satte käppar i hjulen. Ingen av 23 planerade tankstationer blir självförsörjande på vätgas.
Synen på Polestar i Kina: ”Aldrig hört talas om dem” Efter en stormig vår är det upp till bevis för Polestar. I år lanseras två modellnyheter och de ska hjälpa till att vända skutan. Men hur är synen på märket och den livsviktiga modell 4 på den kinesiska marknaden?