Fordon

Dött lopp mellan Tesla Cybertruck och Rivian R1T

Foto: Partcatalog.com
Foto: Rivian

Med Cybertruck hade Tesla initiativet, men suget efter Rivians kommande el-pickup R1T är lika stort. Det visar en ny undersökning.

Publicerad

Trots sin uppseendeväckande design, och fiaskot med en ”skottsäker” ruta som spräcktes under avtäckningen, så uppstod ett omedelbart sug efter Cybertruck. Då var Tesla tämligen ensamma om att öppna upp orderböckerna för en el-pickup. Men sedan dess har en uppstickare hamnat i strålkastarljuset.

Det handlar om startup-bolaget Rivian, vars renderingar av el-pickupen R1T väckt stort intresse. Företaget har dessutom lockat investerare. Nyligen tog de in 2,5 miljarder dollar för sin första pickup, samt suven RS1.

Stämningen mellan de två rivalerna lär inte ha förbättrats av att Tesla nyligen stämde Rivian, för påstådda stölder av Teslas företagshemligheter.

Men vilket av bolagen leder när det gäller pickupköparnas gunst? Nu har facit kommit in i form av en undersökning utförd av Twitter – och svaret är att det är dött lopp mellan de två. Det rapporterar Electrek. Med utgångspunkt från den datan har Partcatalog.com sammanställt en USA-karta som visar de högsta förväntningsnivåerna för en specifik modell i respektive delstat.

Badger en konkurrent

Rivian R1T representeras av gult och Tesla Cybertruck av rött. En annan mycket stark konkurrent vars blåa fält täcker en stor del av kartan är Badger, världens första vätgasdrivna pickup från Nikola. Bolaget siktar på att dominera vägarna med sina batteri- samt vätgasdrivna, tunga lastbilar. Men även Badger har ett lockande paket. Vätgasdriften ska med uppbackning från batterierna leverera 900 hästkrafter och ge en räckvidd på 96 mil.

Med på kartan, om än med klart färre fält, finns Bollinger B1, representerad av svart, samt Lordstown Motors med modellen Endurance, representerad av grått. Bollingers första modell lockar inte med en extrem räckvidd utan har profilerat sig mer som ett riktigt offroad-fordon – bland annat med en markfrigång på 51 centimeter.

Bland konkurrenter med hårt utmejslade profiler är Lordstown Motors elpickup den vars design mest liknar konventionella modeller i segmentet. Endurance batterier ska ge en räckvidd på 400 kilometer.