Fordon
Bilåret 2016: Allt fler supermiljöbilar

Det slogs många rekord när det gäller fordonsförsäljningen i fjol. För personbilar blev det ett lyft på nästan 8 procent jämfört med året före. Men i år bromsar det in, enligt branschens prognos.
Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, ser dock ingen ko på isen.
– Det ser fantastiskt bra ut, säger han på en presskonferens där han bland annat noterar att nybilsregistreringarna med december på rekordnivå nu har ökat 36 månader i rad.
En stark svensk ekonomi med låga räntor, ökad sysselsättning och högre disponibla inkomster för hushållen har lyft årssnittet till cirka 350 000 nyregistrerade personbilar de gångna tre åren. Nivån kan jämföras med ett rullande årssnitt för föregående tio år på 265 000 personbilar.
För att sia om framtiden tittar Bil Sweden bland annat på arbetsmarknaden och omsättningen på marknaden för begagnade bilar.
Några stora varselvågor, som brukar ha stor negativ effekt på bilmarknaden, är inte i sikte. Samtidigt kommer draghjälp kommer från de nyanlända, som enligt Moldén driver på försäljningen på marknaden för begagnade bilar.
– Det ser vi klart och tydligt här och nu, att vi har fått en helt ny köparkategori.
Läs mer:
Och när det blir lättare att sälja äldre bilar får nybilsförsäljningen automatiskt kraft.
Ännu ett rekordår har lyft det totala antalet registrerade personbilar i Sverige till 4,7 miljoner, en ökning med cirka 100 000 på två år.
Så kallade supermiljöbilar, som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer, ökade 51 procent till cirka 13 000 i fjol.
– Men då ska man ha klart för sig att basen är relativt låg. Tittar man på andelen av nyregistreringarna är den på 3,5 procent, säger Moldén.
Enligt Bil Swedens prognos för 2017 kommer 18 000 supermiljöbilar nyregistreras i år, vilket skulle innebära en marknadsandel på 5 procent.
Det är dock långt kvar till den norska situationen, där supermiljöbilarnas andel ligger på 29 procent.
Moldén tror bland annat att det behövs tydligare skatteförmåner och rätt att köra i kollektivtrafikfiler på vägarna för supermiljöbilar. Gratis el, gratis parkering, gratis färjor är andra subventioner som används i Norge.
– Vi behöver politiska beslut för att få fart under galoscherna.