Så stort är Kinas övertag mot USA kring laddpunkter

2019-10-22 07:00  
Foto: Esther Koehring, Paul Sladen

USA kan i dag erbjuda sina elbilister över 60 000 offentliga laddpunkter – men bara Peking har nästan lika många. Och totalt sitter Kina på drygt 466 000 laddare.

Kina är i dag världens största elbilsmarknad, med mer än hälften av alla sålda fordon globalt. Försäljningen har dock fått hjälp av statliga subventioner – till dags datum har man tagit 290 miljarder kronor ur skattkistan enkom för att smörja köparna.

Investeringarna är sannolikt en viktig del i Kinas ambition att ha en globalt ledande tillverkningsindustri 2025. Nu byggs minst 20 EV-städer som är specialanpassade för tillverkare av elfordon och vidhängande industrier.

Givetvis satsar landet även stort på laddplatser, och Kinas försprång gentemot Nordamerika blir tydligt när det står klart att Peking med sina 54 000 offentliga laddpunkter har nära nog lika många som hela USA kan erbjuda.

Läs mer: Nu blir det lättare att sätta upp laddstolpar

I slutet på förra månaden hade Kina totalt 466 101 offentliga laddare – detta mot USA:s 60 652. Där leder Kalifornien med sina 19 000 laddare, vilket är ungefär lika många som Kina bygger ut på en månad.

Prognosen är att elbilsförsäljningen kommer att öka med 56 miljoner till år 2040, att jämföras med fjolårets två miljoner. Allt kortare laddtider innebär också att konsumenterna kommer att bli mer benägna att ”tanka” sin elbil längs motorvägen, vid shoppingbesöket på stan, eller på jobbet. Det ställer ökade krav på tillgänglighet, Och Internationella energirådet tror att så många som 20 miljoner offentliga laddpunkter kan finnas tillgängliga globalt år 2030. Det skriver TT News.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt