Mercedes nya laddhybrid går tio mil på en laddning

2021-02-26 09:37  

Större, mer digital – och med en rejält uppgraderad räckvidd. Nu har Mercedes presenterat nya C-klassen, och laddhybridversionen har piffats till ordentligt.

Det är sju år sedan Mercedes storsäljare C-klassen generationsskiftades senast. Nu kommer en ny bil och enligt tillverkaren så ska den vara mer digital och elektrifierad än någonsin.

Just det senare i form av att alla modeller i paletten kommer att ha någon form av elektrifiering ombord. Från 48-volts mildhybrider till laddhybrider.

Men innan det så kan det nämnas att den nya generationen har vuxit till sig. Bilen är 6,5 centimeter längre och med 2,5 cm längre hjulbas än föregångaren. Och man har även fått ärva teknik från S-klassen. Detta i form av strålkastarna Digital Light som pixelprojicerar ljus – vilket används i flera olika finesser. Bland annat så kan bilen projicera streck i vägbanan som visar bilens bredd eller fokusera ljus på eventuella faror.

Läs mer: Nu får Polestar 2 trådlösa uppdateringar av mjukvaran

Tittar vi vidare på tekniken så har modellen nu uppdaterats med Mercedes senaste version av infotainmentsystemet MBUX. Utöver att det ska gå att styra med rösten så är det integrerat mot externa system som exempelvis Spotify, vilket innebär att du kan lägga in dem rätt i bilen. Vidare så kan systemet även kopplas upp mot olika smarta hem-lösningar – vilket då gör att du med röstkommandon exempelvis kan tända lampor eller öppna garagedörrar.

Stor nyhet för C-klassen

En en riktigt stor nyhet är att C-klassen nu kan fjärruppdateras.

Men så åter till den elektrifierade delen. Den nya laddhybridversionen har verkligen blivit uppgraderad.

Drivlinan i C300e (som laddhybriden kallas) består av en bensinmotor på 201 hästkrafter samt en 95 kW/129 hästar stark elmaskin. Tillsammans genererar de 305 hästkrafter, vilket lär räcka för de flesta.

Till detta kommer ett batteripack på 25,4 kWh – något som gör att det under goda förhållanden ska gå att köra tio mil på en laddning. Och när detta är slut så ska man faktiskt kunna likströmsladda bilen i 60 kW. Men så det bästa, paketeringen av batteri och drivlina är förbättrad. I stället för den fruktansvärt illa sittande puckeln i gamla bilen – får man här ett helt plant golv.

Låter det övertygande? Mercedes börjar sälja bilarna i slutet av mars och förväntar sig att de första bilarna kommer till Sverige i sommar.

Fakta: Mercedes C300e

Pris: Icke officiellt

Drivlina: Tvåliters bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt förbränningsmotor: 147 kW / 200 hästkrafter

Maxeffekt elmaskin: 95 kW / 109 hästkrafter

Max systemeffekt: 225 kW / 305 hästkrafter

Batterikapacitet: 25,4 kWh

Räckvidd på el: 100 km

Maxhastighet på el: 140 km/h

Ombordladdare: 11 kW

Snabbladdningskapacitet: 55 kW

Obs: alla fakta inte avslöjade ännu.

Felix Björklund

Mer om: Mercedes

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt