Mercedes löfte: Vår elbil kommer att ha längst räckvidd

2020-10-12 11:42  
Markus Schäfer, ansvarig för Daimlergruppens utveckling. Foto: Daimler

Ett teknisk uppvisning och ett bevis på att gammal är äldst. Mercedes har nu släppt första informationen om EQXX en elbilsprototyp med imponerande prestanda.

För sen, för dyr och för tråkig – den dräpande recensionen av Mercedes elbil EQC levererade en av aktieägarna tidigare i år. Och på ett sätt var kritiken träffande, för Mercedes var ganska sena på bollen och ännu så länge har EQC inte övertygat i försäljningen.

Men nu ska Mercedes bredda modellpaletten. Suvarna EQA och EQB samt lyxmodellen EQS är i testfasen och därefter kommer även ytterligare derivat på samma plattform.

Dock fick vi under en presentation reda på att Mercedes har satt ett nytt mål för sig själv i sin elbilsstrategi. Nämligen att de ämnar lansera en modell med den längsta räckvidden och den högsta energieffektiviteten någonsin i en batterielektrisk bil.

Läs mer: Porsche vill optimera batteriet genom att förutspå laddning

Konceptet, eller snarare teknikprogrammet, som är ett första steg mot denna bil går under namnet Vision EQXX, och även om man inte presenterade några riktiga fakta så visades en bild upp där det stod: ”Peking till Shanghai på en laddning?”. Och om man ska tolka det som att en tänkt EQXX-bil ska kunna tillryggalägga den resan – så rör det sig om en sträcka på 1 213 kilometer.

Och det handlar inte om något så burleskt som att kasta i ett enormt batteri. Nej, de ska åstadkomma detta genom effektiva drivlinor. Utvecklingen kommer dels att ske på hemmaplan i Stuttgart, men med stöd från det egna F1-programmet i Storbritannien.

Läs mer: Musk: Mindre, billigare Tesla ska byggas i Tyskland och Kina

Strategin innebär att Mercedes nu ämnar utmana alla om platsen på elbilstronen och ge sig in i räckviddsstriden med Tesla och Lucid Motors.

– På Mercedes-Benz så eftersträvar vi inget mindre än att ta ledningen när det kommer till eldrift och mjukvara för bilar. Vi kommer att göra det med en intelligent elektrisk plattformsstrategi och en patentskyddad metod för mjukvaruutveckling, sade Markus Schäfer, ansvarig för Daimlergruppens utveckling.

Felix Björklund

Mer om: Mercedes Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt