Därför kraschade tusentals svenska trygghetslarm

2017-07-26 09:18 Kalle Wiklund  
Trygghetslarmen hos brukare i flera svenska kommuner slutade att fungera på måndagen. Foto: TT

Måndagens stora it-fel förvärrades av att ett viktigt backup-system kraschade. ”Går inte att bygga ett 100-procentigt skydd”, försvarar sig operatören.

Vid lunch på måndagen slogs tusentals trygghetslarm och kortterminaler landet över plötsligt ut. Systemen låg nere i flera timmar, vilket orsakade stora problem för flera kommuner, till exempel.

I Nyköping behövde hemtjänsten rycka ut på flera inspektioner när ett stort antal trygghetslarm slutade att fungera. Och i Karlshamn kunde brukare inte nå fram till larmcentralen. Bägge kommuner tvingades att införa manuella lösningar där personalen ringde varje halvtimme och genomförde extra besök.

Även Östersunds kommun drabbades hårt när omkring 1 300 trygghetslarm av märket Doro inte fungerade som de skulle. Först tidigt på tisdagsmorgonen fick de sista äldre i Östersund med trygghetslarm åter kontakt med larmcentralen.

Orsaken till felet var ett strömavbrott som drabbade servrar hos operatören Sierra Wireless, som hanterar omkring en femtedel av Sveriges trygghetslarm åt leverantörer som exempelvis Doro.

Strömfelet hos Sierra Wiressless kunde dock åtgärdas efter en kort stund. Driftsstörningens stora omfattning och påverkan berodde istället på att ett viktigt backup-system fallerade.

Ett nödsystemet ska se till att switchar och servrar förses med ström även under elavbrott, men detta fungerade inte som det skulle. Detta ledde till att personalen tvingades att göra manuella omstarter av utrustningen när strömmen återkom. Det mödosamma arbetet tog åtskilliga timmar - och under tiden låg hela systemet nere.

– De flesta av våra ip-tjänster var upp igen vid klockan 21. Tjänster för sms och röstsamtal var fullt fungerande vid 23-tiden, säger Dan Mårtensson, vice vd för Sierra Wireless.

Flera av de drabbade kommunerna väntar fortfarande på svar från leverantören av tjänsten om vad som egentligen har hänt.
– Vi kommer att ha samtal med leverantören för att få besked och information om vad som hände. Och sedan kommer vi ha kontakt för att säkerställa och förebygga att det inte händer igen, säger Kristina Silverarve, enhetschef för samordningscentralen i Nyköpings kommun, till TT.

Till Ny Teknik säger Sierra Wireless att det ännu är för tidigt att säga vad som orsakade strömavbrottet. Detta eftersom det inte har gått att klargöra om elfelet uppstod hos dem eller hos deras leverantör Telia Hosting Center.
– Vi genomför ett omfattande analysarbete av händelsen, säger Dan Mårtensson.

Hur är det ens möjligt att ert backup-system kan fallera?
– Det kan jag inte svara på innan vi är klar med vår analys. Men oavsett hur omfattande ens backup-system är går det inte att bygga upp ett 100-procentigt skydd mot incidenter som denna.

Ni levererar säkerhetskritiska system till flera kommuner. Vad ger ni dem för garantier?
– Vi tecknar service-level agreement-avtal med våra kunder. I de avtalen garanterar vi att nå upp till en nivå av tillgänglighet över tid, oftast en månad. Nu kommer vi att titta på hur vi ska kompensera de kunder som har rätt till det.

Vad ska ni göra för att garantera att detta inte sker igen?
– Det viktigaste för oss är att förstå vad själva grundanledningen var, och sedan bygga bort den felkällan från våra system. Jag har svårt att se att samma problem kan inträffa igen.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS