ANNONS FRÅN PREVAS
Utveckling för välmående och mervärde
Digitalisering, molnet och uppkopplade prylar påverkar även ett område som Life Science. Här handlar dock diskussionerna allt oftare om affärsmodeller, där instrument och disposables (engångsartiklar) kombineras med ett åtagande kring service och tjänster.
Jämför med Xerox som igår inte säljer kopieringsutrustning utan antal kopior, eller Rolls-Royce som inte säljer flygmotorer utan flygtimmar. Det här är något som Robert Tönhardt, Director Life Science på Prevas, tydligt ser i sin säljroll.
– En annan drivkraft för utvecklingen inom Life Science är ett generellt önskemål hos människor att övervaka sin egen hälsa, konstaterar Robert Tönhardt. Det gör att alltfler innovatörer funderar över nya lösningar för att med avancerad sensorteknik övervaka hälsotillståndet genom att i realtid mäta allt från rörelser till blodvärde.
Även om utvecklingen går mot bättre och billigare sensorer så finns det fortfarande mycket kvar att göra. Faktum är att just tekniken i Life Science-specifika sensorer till viss del hindrar utvecklingen eftersom det riktiga volymtänket inte är etablerat ännu. Tillverkningen är fortfarande relativt dyr, men med tanke på efterfrågan att i preventivt syfte kunna övervaka sin hälsa tror Tönhardt att sensortillverkarna snart är där.
– Kopplat till de möjligheter som nästa generation sensorer kommer att erbjuda tror jag att det blir vanligare att köpa en tjänst istället för ett mätinstrument. Du köper in dig på tjänsten ”blodvärdemätning” för si och så mycket pengar per månad och då vet du att dina värden kontinuerligt kontrolleras och att vid större variationer så kontaktas en läkare. Hela kedjan från hälsokontroll till läkarbesök snabbas upp, menar Robert Tönhardt.
Samtidigt sker en parallell, lite motstridig utveckling inom Life Science. Det har till exempel förekommit rubriker i media kring dåliga bröstimplantat och misslyckade skönhetsoperationer, vilket har fått Läkemedelsverket att skärpa de regulatoriska delarna. Utvecklingen av produkter med medicinsk koppling kommer alltid vara hårt reglerad, du måste kunna presentera bevis och garantera en kontrollerad process.
– Det är naturligtvis bra med tanke på konsumenten och patientsäkerheten, men det hämmar utvecklingen. Många start-ups får svårt att driva sina produkter ända i mål och väljer då ofta att istället utveckla så långt de kan på egen hand för att sedan satsa på en exit genom att sälja till ett större företag som kan hantera formalia, säger Robert Tönhardt.
De skärpta reglerna påverkar även den uppsjö av appar som erbjuder olika tjänster kopplade till hälsan. Även om det inte fullt ut rör sig om medicinsk utrustning så ger de ofta en indikation på din hälsostatus. Det är inte alltid entreprenörerna och utvecklarna bakom dessa appar har insikten om att deras produkt kan falla under Läkemedelverkets regler.
– På Prevas arbetar vi ofta med kunderna för att hitta en lämplig nivå för produkten och för att fortfarande kunna erbjuda en attraktiv tjänst som gör nytta. Den kanske kan indikera din hälsostatus men inte ge något slutgiltigt besked, en gyllene medelväg helt enkelt, säger Törnhardt.
Läs mer: Spännande uppdrag inom Life Science
Det avgörande är naturligtvis att produkten är säker, men förutom det gäller det att hitta lösningar som tillåter start-ups att orka med sin produktutveckling utan att hamna i fördyrande formalia. Det kanske räcker med att erbjudandet ”lättas upp” en aning för att inte produkten eller tjänsten ska framstå som det ultimata botemedlet.
– Dessutom diskuterar vi affärsmodellen, ofta är det som sagt inte bara den tekniska lösningen som erbjuder ett värde, säger Tönhardt. Med mobila enheter, uppkoppling och analysverktyg kanske det är tjänsten som står för det verkliga värdet – ett prenumerationserbjudande istället för produktförsäljning?
Ovanstående representerar de stora krafterna bakom utvecklingen inom Life Science, både möjligheter och utmaningar. En viktig del är behovet av fler entreprenörer och företag som verkligen tar sig an utmaningen att utveckla specifika Life Science-sensorer där det finns en enorm marknad. Samtidigt är det viktigt att inse att bakom befintlig utrustning och medicinteknik ligger enorma utvecklings- och forskningsbudgetar. De stora aktörerna på marknaden är inte helt roade av uppstickare med billiga erbjudanden som kan ta död på deras etablerade produkter.
– Det krävs att några av de stora aktörerna verkligen anammar det nya tankesättet kring teknik- och affärsutveckling. Alternativt att nya aktörer bland exempelvis sensortillverkare ger sig in i branschen, menar Robert Tönhardt.
För Prevas del är det teknikkunskapen som är kärnan och att med den som bas tillsammans med kunden utveckla nya affärsmodeller. I slutänden handlar det om resurser. Hur mycket kan de investera? Vilket teknikspår ska de välja, även med tanke på affärsmodell? Med digitalisering och uppkoppling finns det många alternativ och Prevas är djupt involverade i många projekt som utvecklar konsumentlösningar inom Life Science-området. Det är en spännande och intressant marknad som växer enormt av den enkla anledningen att folk inte vill bli sjuka.
Läs mer: Om Prevas Center of Excellence
– Tidiga varningar är dessutom det billigaste sättet att se till att vi får en friskare befolkning, avslutar Robert Tönhardt. Prevas är ett företag som erbjuder och kommunicerar tekniklösningar som skapar välmående och mervärde!